Povratak na vrh

Fonogram zastupničkog pitanja

Hrelja, Silvano, saziv: IX, sjednica: 3

PDF
Povratak

-

  • Aktualno prijepodne
17.01.2017.

Reiner, Željko (HDZ)

Hvala.
Sljedeće pitanje postavlja uvaženi zastupnik Silvano Hrelja.
Izvolite.

Hrelja, Silvano (HSU)

Gospodine predsjedniče Vlade u nacrt Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama ponovno se želi ugraditi diskriminirajuća odredba o obveznom liječničkom pregledu za vozače starije od 65 godina prilikom produženja valjanosti vozačke dozvole.
Predlagatelj netočno navodi potrebu hitnog usklađivanja hrvatskog nacionalnog zakonodavstva s pobrojanim europskim direktivama od kojih se niti jedna ne odnosi na uvjete za produljenje vozačke dozvole već na tehničku ispravnost vozila, regulaciju autoškola i slično.
Predlagatelj na uvredljiv način opisuje smanjenje sposobnosti za upravljanje vozilom i na diskriminirajući način to povezuje sa dobi života, bolešću i potrebom za zdravstvenim pregledom.
Iz statistika MUP-a razvidno je da su glavni krivci za prometne nesreće brzina, alkohol i zloupotreba droga, te nedostatak iskustva, a ne godine života. Relevantne raščlane i analize statistika nema.
Oreškovićeva vlada podržavala je ubrzano povećanje radnog vijeka na 67 godina, pa kako onda možemo očekivati da ljudi budu sposobni raditi dulje, a ne očekujemo da su u stanju voziti osobni automobil? Isto tako, kako je to predlagatelj zakona bez ikakvih parametara odredio da osoba postaje manje sposobna za vožnju na 65. rođendan?
Dostupna statistika MUP-a govori nam da stariji od 65. godina nisu rizična skupina jer su većinu prekršaja i kaznenih djela u cestovnom prometu počinili mlađi od 65 godina, oni u dobi od 15 do 34 godine prouzročili su više od 35% nesreća, a 10% vozača starijih od 65 godina sudjeluje u 8,5% nesreća.
Moje pitanje glasi, kome su potrebni ovakvi zakoni?

Reiner, Željko (HDZ)

Hvala.
Odgovorit će uvaženi predsjednik Vlade Andrej Plenković.

Plenković, Andrej (HDZ)

Hvala lijepa gospodine potpredsjedniče.
Uvaženi kolega Hrelja, ministra Orepića nema danas sa nama on će vam se pismeno temeljito očitovati na ovu temu. Koliko je meni poznato riječ je tek o tezama koje su u javnoj raspravi i glede novog zakona u kontekstu usklađivanja sa direktivama EU. Mislim da je to pitanje o kojem moramo voditi temeljito računa i oko troškova i oko vremena koje bi ljudi u trećoj dobi trebali poduzimati kada je riječ o tim pregledima. U svakom slučaju otvorni smo za raspravu i za vaše sugestije, a ministar će vam se očitovati pismenim putem.

Reiner, Željko (HDZ)

Hvala.
Uvaženi zastupnik Hrelja.

Hrelja, Silvano (HSU)

Hvala gospodine predsjedniče Vlade. Takav postupak bi me jako obradovao jer smatram da psihofizičko zdravlje i opasnost za vožnju su izrazito individualne kategorije i ne smiju se generalizirati. Europske prakse su različite iako omogućavaju i ograničenja vezana uz dob. U Danskoj se vozačka dozvola obnavlja nakon 70te godine na 5 godina i to bez liječničkog pregleda, u Velikoj Britaniji obavlja se nakon 70te godine bez liječničkog pregleda, ali svake 3 godine osobnom izjavom vozača i u Finskoj poslije 70te godine obnova ovisi o obiteljskom liječniku dok u Njemačkoj, Francuskoj i Belgiji nema dobnog ograničenja.
Dakle da zaključim, umirovljenici nisu protiv zdravstvenih pregleda ali to treba činiti liječnik obiteljske medicine koji ima uvid u potpuno zdravstveno stanje pacijenta bez naknada, a ne da to košta ¼ prosječne mirovine. Umirovljenici su prije svih za povećanje sigurnosti prometa na cestama i to za njih nije pitanje forme nego sadržaja. Smatramo da su odredbe postojećeg zakona u tom kontekstu dobre i dugoročno prihvatljive čak i za one koji misle da njima nikada starost doći neće.
Hvala lijepa.
PDF