Početna
Akti
Dokumenti EU
Rasprave
Zastupnička pitanja
Statistički pokazatelji
Stegovne mjere
Aktivnosti zastupnika
Po sjednicama
Ukupno u sazivu
Zakonodavna aktivnost
Zastupnička pitanja
Povratak na vrh
Fonogram zastupničkog pitanja
Kajtazi, Veljko, saziv: X, sjednica: 18
PDF
Povratak
-
Aktualno prijepodne
19.09.2023.
Jandroković, Gordan (HDZ)
Gospođe i gospodo zastupnici sada počinjemo s postavljanjem pitanja Vladi odnosno pojedinom članu Vlade u skladu s odredbama Poslovnika. Aktualno prijepodne održava se na početku svake sjednice prije prijelaza na prvu točku dnevnog reda, a danas prvi na redu za postavljanje pitanja je poštovani kolega Veljko Kajtazi, koji će pitanje postaviti Ministru znanosti i obrazovanja Radovanu Fuchsu, izvolite zastupniče.
Kajtazi, Veljko (Nezavisni)
Zahvaljujem se poštovani Predsjedničke Hrvatskog sabora. …/
Jandroković, Gordan (HDZ)
…/Upadica predsjednik: Što je bilo? Povreda poslovnika kolega Bauk./…
Bauk, Arsen (SDP)
Gospodine predsjedničke smatram da je povrijeđen članak 132. stavak 1. Poslovnika jer piše da se zastupnici mogu usmena pitanja postavljati članovima Vlade na aktualnom prijepodnevu. Kako danas nema ministra Grlića Radmana, ministrice Vučković i ministra Banožića, ovo prijepodne ne zaslužuje da se zove aktualno jer baš oni ministri koji su aktualni nisu nazočni. Dakle danas smo samo na prijepodnevu, nismo na aktualnom. Hvala!
Jandroković, Gordan (HDZ)
Kolega Bauk vi i sami znadete da nema veze ovo s povredom Poslovnika, vi ste dugo u Saboru, niste neiskusan pa ću Vam dati opomenu. Idemo sada sa radom, kolega Kajtazi izvolite.
Kajtazi, Veljko (Nezavisni)
Zahvaljujem se poštovani predsjedniče Hrvatskog sabora, poštovani predsjedniče Vlade, poštovani ministri, poštovani kolegice i kolege.
Moje zastupničko pitanje je ministru znanosti i obrazovanja. Poštovani ministre Fuchs, sud za ljudska prava presudio je predmet Ošuš i drugi protiv Hrvatske gdje se …/Govornik se ne razumije./… romske djece u zasebne razrede na temelju jezika nezakonita diskriminacija kojom se krši Europska konvencija o ljudskim pravima. Problem nije jednostavan, a pred svih uspjeha koje imamo sa povećanjem broja studentica i studenata te činjenica da možemo reći da sva romska djeca pohađaju osnovne škole i dalje nisu našli adekvatan odgovor na dva ključna problema. Prvo, nedovoljnu spremnost djecu u smislu poznavanja hrvatskog jezika. Drugo, segrigiranost razreda. Trinaest godina kasnije Hrvatska i dalje ima sedamdesetak čistih romskih razreda u osnovnim školama, kao što su u Petrijancu, Centar za odgoj i obrazovanje Tomislava Špoljara u Varaždinu, Osnovna škola Hugo Badalić u Slavonskom Brodu, Osnovna škola Tomaša Goričana u Maloj Subotici, Osnovna škola Jože Horvata u Kotoribi, Osnovna škola u Kušenecu u Čakovcu, Osnovna škola dr. Ivana Novaka, Macinec, Osnovna škola Vladimir Nazor, Pribislavec i Osnovna škola u Orehovici. Moje pitanje je, što činite da za trinaest godine ne budemo u istoj ili u goroj situaciji? Pored svih problema romske zajednice svi znamo da je pitanje obrazovanja ključna za budućnost te vas i ovim putem molim da budemo konkretniji i brži kako bi ovaj problem bar smanjili. Hvala!
Jandroković, Gordan (HDZ)
Ministre izvolite odgovor.
Fuchs, Radovan (HDZ)
Poštovani zastupniče Kajtazi, gospodine predsjedničke, gospođe i gospodo zastupnici, pitanje školovanja Roma u Republici Hrvatskoj itekako je važno i ozbiljno pitanje i zbog toga i cijeli akcijski plan Vlade u rješavanju ove problematike, između ostaloga naravno veliki naglasak stavlja na obrazovanje i školovanje djece i mladih pripadnika romske nacionalnosti. Mislim da je tu učinjeno jako puno u međuvremenu, ali definitivno ne dovoljno s obzirom da od 2013. godine pa do sada negdje oko pet stotina Roma, pripadnika romske nacionalne zajednice je završilo visoko školsko obrazovanje, dakle završilo sveučilišne studije, odnosno veleučilišne studije, što je definitivno za pohvaliti mislim da u tom smjeru treba ići i dalje i koliko je god moguće više stimulirati upravo učenike i srednjoškolce da nastave u tom smjeru. Svi oni koji upišu visokoškolske institucije, dobivaju stipendije koje su u međuvremenu i povećane pa sada iznose 352 eura mjesečno u odnosu na onih 170 koje je bilo ranije. No, kad govorimo o situaciji o romski čistim razredima kako ih vole nazivati, to ima u prvom redu i točno je to što ste rekli gospodine zastupniče, ovi čisti romski razredi u pojedinim školama, najviše ih je u Međimurskoj županiji, mislim da ih je 59, pa onda u ovim nekim drugim županijama bitno manje, u prvom redu je tu problem demografske prirode i naravno da škole koje su u blizini romskih naselja, primaju puno više odnosno upisuju djeca u puno, u puno, u puno većem broju nego neke škole izvan romskih naselja i to je, najčešće je recimo u, u ovoj školi koja je vjerojatno povod ovom vašem pitanju, pritužba jednog roditelja zašto njegovo dijete ide u čisti romski razred, a ne u miješani razred? Jednostavno iz razloga što je većina djece u toj školi, u školi u Orahovici je, su učenici romske nacionalnosti. U ovom slučaju imamo dva prva razreda u jednom prvom razredu koja su otprilike jednake veličine i u prvom A i u prvom B, u prvom A mislim da je gotovo pola pola odnosa uč…, nešto više čak učenika romske nacionalnosti, a onda su tu ostalo hrvatski učenici, hrvatske nacionalnosti, a drugi razred je čisto romski.
E sada način na koji se to može riješiti naravno leži u samom upisivanju djece, ali vjerojatno nije niti rješenje da napravimo i razrede u cijeloj školi u kojem će i hrvatska djeca biti u, u manjini, dakle jedna izbalansirana varijanta upisa bi sigurno pomogla, s druge pak strane mreža škola i …/Govornik se ne razumije/…politika na terenu samih županija je takva da oni sami donose upise u odnosu na mrežu škola što se može mijenjati, ali se onda postavlja pitanje da li bi roditelji i djeca upisivali učenike u neke bitno udaljenije škole od same blizine mjesta gdje žive. To je razlog, dakle nema nikakve druge intencije, morate uzeti u obzir da se to dešava jednostavno zbog toga što demografski teško ovaj gravitiraju u područjima gdje je bitno, bitno više djece romske nacionalnosti.
Ja mislim da puno veći naglasak …/Upadica predsjednik: Hvala ministre…/… treba staviti…
Jandroković, Gordan (HDZ)
…vrijeme je isteklo, pa izvolite kolega Kajtazi, očitujte se.
Kajtazi, Veljko (Nezavisni)
Hvala vam…/Govornik se ne razumije/…
Moram vam reći da neću bit zadovoljan sve dok koordinirano ne pokrenemo drastičnije mjere koje bi bile paralelno uključivanje i to obavezno …/Govornik se ne razumije/…u prije školu u trajanju od 2.g., mjere košto je prijevoz učenika u druge škole i zabrani ispisivanja djece većinskog stanovništva bez opravdanog razloga iz razreda sa većim udjelom romske djece, hvala.
PDF
Učitavanje