Početna
Akti
Dokumenti EU
Rasprave
Zastupnička pitanja
Statistički pokazatelji
Stegovne mjere
Aktivnosti zastupnika
Po sjednicama
Ukupno u sazivu
Zakonodavna aktivnost
Zastupnička pitanja
Povratak na vrh
Fonogram zastupničkog pitanja
Glasovac, Sabina, saziv: X, sjednica: 16
PDF
Povratak
-
Aktualno prijepodne
12.04.2023.
Jandroković, Gordan (HDZ)
Sada će potpredsjednica HS Sabina Glasovac postaviti pitanje ministru znanosti i obrazovanja Radovanu Fuchsu, izvolite.
Glasovac, Sabina (SDP)
Hvala lijepo predsjedniče HS.
Poštovani ministre, kao veliki projekt najavili ste uvođenje cjelodnevne škole u sve hrvatske osnovne škole. Sada posljednjih dana krstarite Hrvatskom, gasite požar i smirujete one koji bi tu cjelodnevnu školu trebali provoditi, a to su učitelji, ravnatelji i osnivači škola. Vjerujem da je i vama već potpuno jasno da nije problem cjelodnevna škola nego je problem ovako osmišljena cjelodnevna škola. To pokazuje i činjenica da vam je na javno savjetovanje iako u trajanju od samo 15 dana pristiglo točno 2761 komentar mahom učitelja, mahom negativnih i kritičkih, ne bih odbacivala te komentare da sam na vašem mjestu. Svima treba biti jasno da nema reforme koja može biti provedena u obrazovnom sustavu bez podrške onih ljudi koji su u zbornicama i u učionicama. Ako tu podršku nemate nećete imati niti reformu.
U Hrvatskoj sigurno postoji suglasje oko toga da svi želimo da hrvatske škole rade u jednoj smjeni i da imamo u toj jednoj smjeni kvalitetno obrazovanje. Međutim moje pitanje vama glasi, u hrvatskoj školi postoje, u hrvatskim školama postoji sjajna praksa produženog boravka, pa čak u Rijeci i cjelodnevne škole koje funkcioniraju besprijekorno. Ja vas pitam, zašto prvo nismo osigurali infrastrukturne preduvjete da sve škole rade u jednoj smjeni, unaprijedili postojeće programe produženog boravka i cjelodnevne nastave i onda onoj djeci i roditeljima koji tu školu trebaju iz socioekonomskih razloga ili nemaju podršku obitelji ili koji tu školu žele, naprosto žele sve napraviti u školi i ići doma rasterećeni, da im tu školu i omogućimo, a ne da namećemo ovako jedan nedorađen sustav koji daje, ostavlja puno više pitanja nego što daje odgovora, molim vas lijepo odgovor.
Jandroković, Gordan (HDZ)
Ministre izvolite odgovor.
Fuchs, Radovan (HDZ)
…/Govornik se ne razumije/…g. predsjedniče.
Uvažena zastupnice, naravno jedan projekt se može okretati na jednu ili na drugu stranu, oni koji su ga osmislili svakako su ga osmislili na način da su uzeli čitav niz elemenata, pa i ovih koje vi spominjete, a oni koji ga nisu osmišljavali ga uvijek kritiziraju, nikad se ne možete svima svidjeti, to je činjenica. Kad provodite neke zahvate u obrazovanju, mislim to je, to je, ja mogu navesti i primjere kasnije i bila je varijanta rješavanja predškolskog odgoja svojevremeno jednom kad je i mislim ministar Jovanović bio ministar, pa je onda jednostavno rekao mi uvodimo nultu, nultu godinu, pa ćemo to sve skupa spustiti u vrtić, a da vrtićkih kapaciteta nije bilo ni blizu, a pogotovo ne negdje izvan u ruralnim krajevima, dakle ajmo to sad stavit na stranu.
Ovo što vi govorite, ne gasimo mi nikakve požare, dapače itekako smo razrađivali priču samo su krive interpretacije kod cijelog niza javnosti na različite načine, na način jednako tako a netko ih plasira svakako. Ja to cijelo vrijeme pokušavam demantirati do toga da to nije cjelodnevna nastava nego je cjelodnevna škola, da djeca nisu do pet sati popodne, da nitko ne uzima djecu obiteljima, jer je i to bio jedan od komentara.
Naravno da u eksperimentalnoj fazi, a to smo to i napravili i sa isključivim razlogom da sustav se provjeri i vidi na koji način može funkcionirati kroz 4 godine. I ja od početka govorim da ćemo ga svakako dorađivati. To je jedna stvar.
Cjelodnevni boravak nije cjelodnevna škola. U cjelodnevni boravak je organiziran samo u 20% škola u Republici Hrvatskoj bez obzira da li su one u jednoj smjeni i u principu u dvije smjene ni ne postoji, a u taj cjelodnevni boravak ide samo 12% učenika ukupno pri čemu još postoji u cijelom nizu slučajeva participacije.
Sigurno bi postotak učenika koji bi koristio taj cjelodnevni boravak kako ga sada zovemo, jel' do pet sati popodne bio daleko veći da postoji to organizirano u svim ostalim školama. Vjerojatno bi bilo zainteresiranih i izvan velikih urbanih središta što cjelodnevna škola pretpostavlja je da se stvore jednaki uvjeti po čitavom teritoriju Republike Hrvatske i ja vas uvjeravam da ovo nisu nikakva vatrogasna gašenja nekakvih požara. Ono što se proširila fama da će ljudi dobivati otkaze, da će ostajati bez radnih mjesta jednostavno nije točno.
Vidjet ćete da kad krene implementacija, naravno gledajte mislim razmišljali smo mi i o dvije učiteljice u jednom razredu, naravno za to bi vam trebalo dodatnih 6000 ljudi otprilike u sustavu. Jednako tako imamo činjenicu da imamo male razrede, najmanje u principu razredna odjeljenja kad ih komparirate sa nekim drugim državama u EU ona su se smanjivala ja bih vam mogao reći zbog inih razloga u prvom redu naravno zbog demografske situacije, ali naši razredi imaju u prosjeku 16 djece iako je nekakav naš standard 26 djece što je inače i standard unutar EU.
Dakle, mi imamo jako male razrede sa kojima učiteljice potpuno drugačije mogu raditi nego što to recimo rade sa razredom od 26 ili 30 djece. Ali pustite da implementiramo eksperimentalni program. Pratit ćemo ga na vrlo jasnim znanstvenim temeljima. Bit će koncipiran dobro na način da će biti birane škole koje su reprezentativni uzorak i u gradskim središtima i u ruralnim središtima kako bi se nakon provedenih analiza moglo jasno dobiti sliku učinka ovakove nastave …
…/Upadica predsjednik: Hvala./…
… u svim školama.
Jandroković, Gordan (HDZ)
Hvala lijepo.
Izvolite očitovanje.
Glasovac, Sabina (SDP)
U pravu ste kad kažete da se nešto ne mora nekome sviđati, ali kad se nešto nikome ne sviđa onda je to loš znak, a te loše znakove vi imate. Ali to ne čudi s obzirom da u kreiranje ove nove cjelodnevne škole niste uključili uopće aktere ni roditelje, ni djecu, ni učitelje, ni ravnatelje, čak ni osnivače nego sad post festum nakon što ste im rekli u medijima što se od njih očekuje idete po Hrvatskoj i smirujete tenzije.
Drugo, ova reforma će neminovno producirati tehnološke viškove prije svega učiteljica razredne nastave koje rade u produženim boravcima. To neće biti vaša briga, to ćete dati osnivačima da rješavaju taj problem. Jednako tako postat će i tehnološki viškovi učitelji informatike. Ovom reformom prijeti se gašenju jednog cijelog umjetničkog područja, neizvjesna je budućnost plesnih i glazbenih škola.
Ovom reformom ne odgovarate na pitanja već postojećih deficitarnih zanimanja kao što već sad nemamo učitelje matematike, informatike, stranih jezika, stručne suradnike, edukacijsko-rehabilitatorske profile stručnih suradnika, pomoćno tehničko osoblje da bi serviralo ova dva obroka u Dalmaciji. Ne možete naći jednog kuhara da biste poslužili hladni obrok, jer plaće naprosto nisu atraktivne da biste privukli ljude u sustav obrazovanja.
Ova reforma zapravo ne vidi djecu sa teškoćama u razvoju. Ona uopće ne daje odgovor na to kako misli da dijete sa teškoćama u razvoju bude obvezno biti u školi od 8 do 15, odnosno 15,30 sati. Nacionalne manjine, daroviti učenici, rad ove dodatne i dopunske nastave u velikom razredu s cijelim razredom to niste zamislili. Produženi, ovakva cjelodnevna škola sa jednom učiteljicom nije moguća.
Moj vam je prijedlog idite postupno. Osigurajte prvo jednosmjenske uvjete u svim školama, osigurati produženi boravak u svim školama s dvije učiteljice, ali ne o trošku osnivača ili roditelja nego o trošku ministarstva. Ponuditi onim roditeljima koji to žele i koji to trebaju i svakom djetetu omogućiti da mu …
…/Upadica predsjednik: Hvala vam./…
… se pristupi individualno.
PDF
Učitavanje