Početna
Akti
Dokumenti EU
Rasprave
Zastupnička pitanja
Statistički pokazatelji
Stegovne mjere
Aktivnosti zastupnika
Po sjednicama
Ukupno u sazivu
Zakonodavna aktivnost
Zastupnička pitanja
Povratak na vrh
Rasprave po točkama dnevnog reda
Saziv: XI, sjednica: 6
PDF
Svi govornici
7
Konačni prijedlog zakona o prestanku važenja Zakona o općoj sigurnosti proizvoda, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 142
25.04.2025.
Reiner, Željko (HDZ)
Poštovane kolegice i kolege, stanka nam je završila pa idemo na sljedeću točku, a to je:
- Konačni prijedlog zakona o prestanku važenja Zakona o općoj sigurnosti proizvoda, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 142
Predlagatelj je Vlada RH temeljem čl. 85 Ustava RH i čl. 172 i 204 Poslovnika Hrvatskoga sabora. Prigodom utvrđivanja dnevnog reda prihvatili smo prijedlog predlagatelja da se ovaj zakonski prijedlog raspravi po hitnom postupku.
Sukladno čl. 204 Poslovnika, hitni postupak objedinjuje prvo i drugo čitanje, a amandmani se mogu podnositi do kraja rasprave sukladno čl. 197 Poslovnika.
Raspravu su proveli Odbor za zakonodavstvo te Odbor za gospodarstvo. Želi li predstavnik predlagatelja dati dodatno obrazloženje? Da, poštovani državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva Ivo Milatić, izvolite.
Milatić, Ivo
Hvala potpredsjedniče HS-a, uvažene saborske zastupnice i zastupnici. Pred vama je prijedlog Zakona o prestanku važenja Zakona o općoj sigurnosti proizvoda s konačnim prijedlogom zakona. Naime, Zakonom o općoj sigurnosti proizvoda u nacionalno zakonodavstvo transponirana je Direktiva 2001/95/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 3. prosinca 2001. o općoj sigurnosti proizvoda, međutim, predmetnu je direktivu bilo nužno revidirati i ažurirati u kontekstu razvoja novih tehnologija i internetske prodaje kako bi se osigurali dosljednost s razvojem zakonodavstva EU o usklađivanju i zakonodavstva u normizaciji, kao i boljoj funkcioniranje opoziva proizvoda zbog sigurnosti.
Slijedom istog, dana 12. lipnja 2023. g. na snagu je stupila Uredba EU 2023/988 o općoj sigurnosti proizvoda koja je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuju u svim državama članicama od 13. prosinca 2024. g.
Stupanje na snagu Uredbe EU 2023/98 13. prosinca 2024. prestaje važiti Direktiva 2001/95/EZ EP-a i Vijeća od 3. prosinca 2001. o općoj sigurnosti proizvoda.
Radi osiguranja učinkovite provedbe uredbe u nacionalnim zakonodavstvu, izrađen je prijedlog Zakona o provedbi Uredbe EU 2023/988 koji je raspravljen na plenarnoj sjednici ovog cijenjenog doma i očekuje se, jasno, donošenje istog.
S obzirom da je područje opće sigurnosti proizvoda uređeno Uredbom EU 2023/988 o općoj sigurnosti proizvoda, potrebno je ukinuti važeći propis koji uređuje isto upravno područje, obzirom da bi navedeno stvorilo pravnu nesigurnost, radi čega je nužno staviti izvan snage Zakon o općoj sigurnosti proizvoda. Hvala.
Reiner, Željko (HDZ)
Hvala lijepa. Imamo jednu repliku, zastupnika Piližote, izvolite.
Kolega Piližota, izvolite.
Piližota, Boris (SDP)
Hvala potpredsjedniče, poštovani državni tajniče. Imam dva pitanja, prvo je vezano uz značajne promjene koje ovaj prijedlog zakona donosi, a odnosi se na online trgovinu i na brzu razmjenu informacija o nesigurnim proizvodima na tržištu pa me zanima da li su hrvatske nadzorne institucije, prvenstveno tu mislim na Državni inspektorat i Carinsku upravu s obzirom da su njima kroz niz zakona o kojima smo raspravljali u proteklo vrijeme dodijeljene nove ovlasti, ja bi rekao i zadaci, da li su oni kadrovski i tehnički pripremljeni za provedbu ove uredbe i rad u novom sustavu Safety Gate?
I drugo pitanje, sigurnost samih proizvoda je izravno vezana naravno i uz zdravlje i zaštitu građana, a prvenstveno tu mislim na našu djecu, no praksa pokazuje da se rijetko provode i same preventivne mjere, pa me zanima možete li navesti neke konkretne slučajeve odnosno podatke koji pokazuju da će ovaj novi zakonodavni okvir u praksi donijeti i bolju zaštitu potrošača, a da neće biti samo na neki način birokratsko usklađivanje sa direktivom EU. Hvala.
Reiner, Željko (HDZ)
Poštovani državni tajnik.
Milatić, Ivo
Hvala na vašem pitanju, ustvari vi ne pitate u vezi ovog zakona nego u vezi zakona smo već prije raspravili ovdje koji transponira novu uredbu. Jasno je da je Državni inspektorat pripreman za novu uredbu obzirom da su već i po postojećoj direktivi napravili negdje oko 6 stotina, 6 stotina ovaj sučeva odnosno izvida i razno raznih postupanja. Jasno da smo mi kao ministarstvo učinili sve da u kooperaciji sa ministarstvom, sa Državnim inspektoratom da ovaj da oni jednostavno imaju dovoljno kapaciteta i podržavamo ih u tome.
Što se tiče ovog novog sustava mislimo da će on biti i efikasniji i bolji i jasno da ćemo raditi i na prevenciji ovoga što ste spomenuli, a to su posebno ranjive skupine jer jednostavno to je nešto što i naglašava ovaj novi zakon koji će stupiti na snagu, ukidanjem ovoga, a stupanjem na snagu novoga.
Reiner, Željko (HDZ)
Hvala.
Žele li izvjestitelji odbora uzeti riječ? Ne.
Onda otvaram raspravu i prvi će u ime Kluba zastupnika HDZ-a govoriti poštovani zastupnik Darko Sobota, izvolite.
Sobota, Darko (HDZ)
Hvala lijepa potpredsjedniče HS.
Uvaženi državni tajniče sa suradnicom, poštovane kolegice i kolege.
Zakon o općoj sigurnosti proizvoda koji je donesen na sjednici HS održanoj 20. veljače 2009.g. izmijenjen je i dopunjen tri puta i to Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o općoj sigurnosti proizvoda koji je donesen na sjednici HS održanoj 3. prosinca 2010.g.. Zakonom o izmjenama Zakona o općoj sigurnosti proizvoda koji je donesen na sjednici HS održanoj 24. siječnja 2014.g., te Zakonom o izmjenama Zakona o općoj sigurnosti proizvoda koji je donesen na sjednici HS održanoj 23. ožujka 2019..
Zakonom o općoj sigurnosti proizvoda je u nacionalno zakonodavstvo transponirana Direktiva 2001/95 Europskog parlamenta i vijeća od 3. prosinca 2001. o općoj sigurnosti proizvoda, a kojom su propisani i opći sigurnosni zahtjevi za sigurnost potrošačkih proizvoda, obveze proizvođača i distributera, informiranje javnosti, poticanje dragovoljnih mjera, te nadzorno ispunjavanje propisanih zahtjeva, kao i obveze razmjene informacija u tu svrhu putem sustava Unije za brzu razmjenu informacija.
Direktivu 2001/95 bilo je nužno revidirati i ažurirati u kontekstu razvoja novih tehnologija i internetske prodaje kako bi se osigurala dosljednost s razvojem zakonodavstva EU u usklađivanju i zakonodavstva u normizaciji, kao i bolje funkcioniranje opoziva proizvoda zbog sigurnosti. Osim navedenog bilo je potrebno osigurati i jasniji okvir za proizvode koji imitiraju hranu, koji su dosad bili regulirani Direktivom Vijeća 87/357 od 25. lipnja 1987. o usklađivanju zakonodavstva država članica u odnosu na proizvode koji zbog toga nisu, zbog toga što nisu onakvi kakvim se prikazuju ili ugrožavaju zdravlje i sigurnost potrošača.
Uredbom EU 2023/988 između ostalog osigurava se da proizvodi koji se stavljaju na tržište EU bez obzira na prodajni kanal putem kojeg se nude potrošačima udovoljavaju visokoj razini sigurnosnih zahtjeva koji su istom propisani, propisuju se odgovornosti svakog pojedinog gospodarskog subjekta u distribucijskom lancu.
Osobito opravdani razlog za donošenje ovog zakona po hitnom postupku je da Uredba EU 2023/988 koja se primjenjuje od 13. prosinca 2024.g. uređuje isto upravno područje, te je ista preuzeta novim Zakonom o provedbi Uredbe EU 2023/988 o općoj sigurnosti proizvoda koji se nalaze u proceduri donošenja u HS. Stoga je nužno donijeti ovaj zakon koji treba stupiti na snagu istog dana kao i Zakon o provedbi Uredbe EU 2023/988 o općoj sigurnosti proizvoda.
Stoga će Klub HDZ-a ovaj Prijedlog Zakona o prestanku važenja Zakona o općoj sigurnosti proizvoda podržati, hvala lijepa.
Reiner, Željko (HDZ)
Idemo na završna izlaganja, pa će prvo u ime Kluba zastupnika HDZ-a završno govoriti poštovana zastupnica Jasna Vojnić, izvolite.
Vojnić, Jasna (HDZ)
Zahvaljujem poštovani predsjedavajući i uvažene kolege i kolegice, saborski zastupnici.
Premda naslov Prijedlog Zakona o prestanku važenja Zakona o općoj sigurnosti proizvoda koji je pred nama ukida, sugerira ukidanje, mi ovdje kao što je već rečeno činimo važan iskorak u smjeru bolje, modernije i učinkovitije zaštite potrošača. Stari zakon iz 2009.g. kako smo čuli bio je važan jer je po prvi puta donio opće pravilo da svi proizvodi na tržištu moraju biti sigurni za uporabu bez obzira postoji li za njih posebna regulativa. Taj zakon je uveo i osnovne obveze da proizvođači za distributere da osiguraju sigurnost proizvoda, da povuku one koji nisu sigurni, da obavijeste potrošače i da surađuju sa inspektoratom. Osim toga, kroz sustav su se razmjenjivale informacije o opasnim proizvodima diljem EU. Međutim, svijet se zadnjih godina kao što je svima jasno promijenio osobito način kupovine i danas više od polovice potrošača proizvode kupuje putem interneta, a često i izvan granica EU. I to je ono gdje stari zakon nije mogao dati odgovore. Zato ova uredba ne samo da modernizira pristup i sigurnost proizvoda nego ga čak i pooštrava.
Što se to u biti mijenja u ovom zakonu? Online trgovina prvi put je pod povećalom. Recimo da potrošač naruči dječju igračku preko internet stranice koja nije registrirana u EU po novim pravilima ako ta igračka dođe u Hrvatsku uvoznik postaje odgovoran za sigurnost proizvoda baš kao da ju je on sam proizveo i to u starom zakonu nije bilo jasno definirano.
Nadalje, bolja digitalna informiranost, ako kupujete npr. električki neki uređaj novi propisi omogućuju da putem QR koda odmah dobijete upute, sigurnosne podatke, video vodiče, dakle brže, lakše i točnije.
Nadalje, brže upozoravanje i povlačenje nesigurnih proizvoda. Sjećate se situacije kada su povučeni aparati za kosu jer su izazvali strujne udare. Ranije su informacije o tome teško dolazile do krajnjih korisnika a sada kroz modernizirani safety gate sustav informacije o opasnim proizvodima objavljivat će se brže i preglednije.
Nadalje, posebna zaštita za djecu se ovdje naglašava, npr. proizvodi poput slatkiša koji to nisu. Primjerice gumice za brisanje koje izgledaju kao bomboni više se ne smiju plasirati ako predstavljaju rizik da ih djeca zamjene za hranu. To je sada izrekom propisano u samoj uredbi.
Nadalje, proizvođači moraju raditi posebne procjene rizika unaprijed. Znači nema više onoga stavit ćemo na tržište pa ćemo vidjeti što će se dogoditi već svaki proizvod mora imati dokumentiranu sigurnosnu procjenu prije same prodaje.
Dakle, ovo kao što vidite nisu samo kozmetičke promjene, ovo su suštinske novosti koje povećavaju sigurnost svih nas kao potrošača, a posebno onih najranjivijih djece, starijih osoba i građana koji kupuju putem interneta.
Ovaj zakon koji o kome danas govorimo samo formalno briše stari zakon ali u stvarnosti uvodimo novi jači i sigurniji europski okvir koji ide u korak s vremenom.
I najvažnije svi već započeti postupci po starom zakonu bit će uredno i završeni čime osiguravamo pravnu sigurnost za sve uključene strane. Stoga evo i ja još jednom pozivam da ovaj zakon jednoglasno podržimo jer štitimo zdravlje i sigurnost svih građana neovisno od toga gdje i što kupujemo.
Zahvaljujem.
Reiner, Željko (HDZ)
U ime Kluba zastupnika SDP-a završno će govorit poštovani zastupnik Ivan Račan.
Izvolite.
Račan, Ivan (SDP)
Hvala lijepa.
Ova uredba donosi moderniji i sveobuhvatniji okvir sigurnosti proizvoda prilagođen izazovima internetske prodaje i novim tehnologijama. Ona jasno definira odgovornosti svih sudionika u distribucijskom lancu te unaprjeđuje postojeći sustav za brzo obavješćivanje o nesigurnim proizvodima sada poznat kao safety gate.
Zakon se ukida po hitnom postupku i ovaj se uredba se donosi po hitnom postupku što je malo sporno jer uredba je donesena još 2023. godine, dakle 2 godine su prošle i šta mi smo se sada probudili i otkrili smo da moramo po hitnom postupku ovo promijeniti.
Gledajući ukupno što se dešava u saboru, dnevni red i ono što dolazi na raspravu i kako se stvari dešavaju mislim mi smo i danas ovdje gotovi jer smo već prijepodne i onda se i ovakve stvari ne mogu dešav… ne mogu odrađivati na vrijeme nego se čeka i provode tu u hitnom postupku. To je jako loše za sve nas, jako loše za hrvatsku politiku i to je ono što hrvatske građane ljuti, s pravom ljuti, frustrira i zbog čega ne vjeruju nama u ono što i kako radimo.
Ono što je samo još potrebno reći da je važno osigurati tranziciju svim dionicima, proizvođačima, trgovcima i potrošačima kako bismo izbjegli pravne nejasnoće i osigurali zaštitu standarda koje smo dosada ostvarili.
Hvala.
Reiner, Željko (HDZ)
Hvala lijepa, time zaključujem raspravu o ovoj točci, o njoj ćemo glasovati kad se steknu uvjeti.
7
Konačni prijedlog zakona o prestanku važenja Zakona o općoj sigurnosti proizvoda, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 142
30.04.2025.
Jandroković, Gordan (HDZ)
Konačni prijedlog Zakona o prestanku važenja Zakona o općoj sigurnosti proizvoda, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 142.
Predlagatelj je Vlada, a rasprava je zaključena.
Dajem na glasovanje Konačni prijedlog Zakona o prestanku važenja Zakona o općoj sigurnosti proizvoda, molim glasujmo.
121 glas, 118 za, 3 suzdržana, donesen je Zakona o prestanku važenja Zakona o općoj sigurnosti proizvoda.
PDF
Učitavanje