Povratak na vrh
Rasprave po točkama dnevnog reda
Saziv: XI, sjednica: 4
PDF
Svi govornici
1
Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu Republike Hrvatske, drugo čitanje, P.Z. br. 38
05.11.2024.
Glasovac, Sabina (SDP)
Ok, idemo s današnjim dnevnim redom:
- Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu RH, drugo čitanje, P.Z. broj 38
Predlagatelj je Vlada RH na temelju Članka 85. Ustava RH i Članka 172., a u vezi s Člankom 190. Poslovnika Hrvatskog sabora.
Prigodom rasprave o ovoj točki dnevnog reda primjenjuju se odredbe Poslovnika koje se odnose na drugo čitanje zakona.
Amandmani se mogu podnijeti do kraja rasprave, a raspravu su proveli Odbor za zakonodavstvo i Odbor za financije i državni proračun.
Želi li predstavnik predlagatelja dati dodatno obrazloženje? Da, ali prije toga imamo zahtjev za stankom.
Zastupnik Ledenko, izvolite.
Ledenko, Ivica (MOST)
Poštovana predsjedavateljice danas je na dnevnom redu Financijski inspektorat vrlo važna komponenta u borbi sa pranjem novca i sa financiranjem terorizma.
Gdje se Hrvatska danas nalazi u toj borbi? Ocjenu je dala radna skupina za financijsku akciju Financial Action Task Force. U društvu smo sa državama kao što su Haiti, Jemen i Nigerija jedina iz EU područja. Bila je Bugarska ne znam da li je i ona još s nama u tom društvu. Uglavnom društvo nam nije sjajno.
S obzirom na to da prema zadnjem objavljenom izvješću Vijeća Europe i Manivola što je odbor stručnjaka za procjenu mjera protiv pranja novca i financijskog i financiranja terorizma Hrvatska je od ukupno 40 preporuka od prošle godine riješila njih 5 i uskladila se tako da je ostalo još dosta prostora za usklađenje.
Ovo poglavito pogađa start up tvrtke zbog njihovog načina poslovanja. Problem pritom nije ograničen samo za start up tvrtke već i na financijske institucije jer financijske institucije diljem svijeta mogu početi odbijati suradnju sa bilo kojom hrvatskom tvrtkom koje bi zbog toga mogle imati značajne poteškoće sa međunarodnim poslovanjem i financiranjem. I zato je upravo i Financijski inspektorat vrlo važna karika i ja se nadam da ćemo osnaživanjem i te institucije skinuti Hrvatsku sa sive liste i da će naše tvrtke koje sad trenutno imaju probleme u financiranju na pojedinim, na međunarodnim financijskim tržištima više takve neće imati.
Hvala.
Glasovac, Sabina (SDP)
Hvala kolega, stanka je biti odobrena. Inzistirate li na fizičkoj stanci? Ne, onda možemo nastaviti.
Znači u ime predstavnika predlagatelja dodatno obrazloženje će dati uvažena državna tajnica Tereza Rogić Lugari.
Izvolite.
Rogić Lugarić, Tereza
Zahvaljujem poštovana gospođo predsjednice.
Poštovane zastupnice i poštovani zastupnici, pred vama je Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu RH drugo čitanje.
Izradi konačnog prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu RH pristupilo se prije svega iz razloga usklađivanja s odredbama propisa koji propisuje nadležnost Financijskog inspektorata u pogledu provedbe nadzora, propisima kojima se regulira sustav državne uprave, preporukama Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranja terorizma Manival te radi uvođenja eura kao službene valute u RH.
Izmjenama i dopunama zakona usklađuje se ustrojstvo i djelokrug Financijskog inspektorata RH koji se ustrojava kao upravna organizacija u sastavu Ministarstva financija, a radom koje rukovodi glavni financijski inspektor.
Nadalje, Financijskom inspektoratu se dodaju nove ovlasti i to u dijelu nadzora provedbe ovrhe nad novčanim sredstvima kod Financijske agencije i drugih pravnih i fizičkih osoba kako je to propisano odredbama Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima te djelatnosti kupoprodaji i servisiranja potraživanja u dijelu tzv. drugih potraživanja kako je propisano odredbama Zakona o načinu, uvjetima i postupku servisiranja i kupoprodaje potraživanja.
U skladu s preporukama Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranja terorizma Manival prema kojima Financijski inspektorat treba uspostaviti čvršći zakonodavni okvir za suradnju s inozemnim nadležnim tijelima kojim bi specificirao vrstu informacija koje može razmjenjivati dodaju se nove odredbe kojima se detaljnije uređuje područje međunarodne suradnje Financijskog inspektorata.
Isto tako, preporukama Manivala navodi se kako bi nadzorna tijela trebala revidirati i poboljšati politiku izricanja sankcija da bi one bile učinkovite i odvračajuće uz uvođenje šireg raspona korektivnih radnji i sankcija. Tako se uvodi mogućnost ograničavanja ili zabrane obavljanja određene poslovne aktivnosti ili pružanje usluge subjektu nadzora kao administrativna mjera u najduljem trajanju od 12 mjeseci.
Nadalje, u svrhu ubrzanja prekršajnog postupka i izbjegavanja nastupanja zastare prekršajnog progona dodaje se mogućnost da u predmetima u kojima su ispunjeni uvjeti za vođenje žurnog postupka prekršajni postupak može provesti i odluku o prekršaju druge odluke donijeti voditelj postupka pojedinac. U praksi to znači da će u Financijskom inspektoratu prekršajni postupak umjesto Vijeća za prekršajni postupak inspektorata moći provesti voditelj postupka pojedinac ako ovlašteni tužitelj predloži provođenje žurnog postupka. Međutim, nadležna služba za prekršajni postupak financijskog inspektorata nije u obvezi prihvatiti prijedlog ovlaštenog tužitelja za provođenjem žurnog postupka već se samo radi o mogućnosti prihvaćanja takvog prijedloga i vođenja postupka. Također prekršajne odredbe postojećeg zakona dopunjene su odnosno proširene i na počinitelje prekršaja fizičke osobe građane, dok se raspon novčanih kazni preračunava iz kuna u euro u skladu s odredbama Zakona o uvođenju eura kao službene valute u RH. U odnosu na prijedlog zakona u prvom čitanju, u konačnom prijedlogu zakona promjene su ponajprije nomotehničke naravi i to u čl. 7 st. 3 konačnog prijedloga zakona u skladu s primjedbom Odbora za zakonodavstvo Hrvatskog sabora i u čl. 15 konačnog prijedloga zakona u skladu s primjedbama Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije. Zahvaljujem.
Glasovac, Sabina (SDP)
Hvala vama gospođo državna tajnice. Imate nekoliko replika ali ćemo pričekat da se vratite na vaše mjesto kako biste mogli odgovoriti na njih. Možemo? Prva replika zastupnik Kujundžić, izvolite.
Kujundžić, Ante (MOST)
Hvala predsjedavajuća.
Poštovana, dakle mi pozdravljamo što se Financijski inspektorat u svom djelovanju proširuje dakle na agencije za naplatu potraživanja. Mogu slobodno reći da su agencije za naplatu potraživanja možda najagresivniji tihi nametnik na svakog građanina unutar RH. Ja osobno mogu posvjedočiti jednom teroru koji su agencije za naplatu potraživanja bez bilo kakve osnove i bez bilo kakvoga dugovanja u trajanju od 6 mjeseci svakog tjedna, čini mi se četvrtak, svojim pozivima uznemiravali članove moje obitelji. Iz razgovora s ljudima koje znam nisu ni oni dakle bili lišeni sličnih poziva. Iz tog razloga mislim da bi ih trebalo kazniti rigoroznije i ne do 12 mjeseci nego do 36 mjeseci.
Glasovac, Sabina (SDP)
Izvolite odgovora.
Rogić Lugarić, Tereza
Pa evo zahvaljujem na prijedlogu. Evo, primili, primili smo na znanje, sad smo išli sa ovim, sa ovom mjerom i sa rokom od 12 mjeseci ali pratit ćemo učinak ove mjere i ako bude potrebe, mijenjat ćemo. Hvala lijepa.
Glasovac, Sabina (SDP)
Hvala.
Slijedeća replika zastupnica Maduna. Izvolite.
gla
Maduna, Sanda Livia (HDZ)
Zahvaljujem poštovana potpredsjednice Hrvatskog sabora. Poštovana državna tajnice, evo prije svega iskoristit ću priliku da i ja pozdravim ovaj konačni prijedlog zakona odnosno izmjene koje nam donosi ovaj zakon. U svrhu ubrzanja prekršajnog postupka i izbjegavanja nastupanja zastare prekršajnog progona, dodaje se mogućnost da u predmetima u kojima su ispunjeni uvjeti za vođenje žurnog postupka, prekršajni postupak može provest i odluku o prekršaju i druge odluke donijeti voditelj postupka pojedinac. Pa evo ako možete ipak malo dodatno pojasniti što to u praksi znači i koje su prednosti tih izmjena. Zahvaljujem.
Glasovac, Sabina (SDP)
Izvolite odgovor.
Rogić Lugarić, Tereza
Zahvaljujem. Pa u praksi znači da o tome ne mora odlučivati vijeće nego može znači voditelj postupka pojedinac. Takvo postupanje bi znatno pridonijelo ubrzanju postupka i bržem rješavanju svih prekršajnih slučajeva. Međutim, naglašavam da to ne mora biti tako. Dakle to je samo zakonska mogućnost ako se procijeni da bi to zaista bilo u takvoj situaciji učinkovitije i da bi dovelo do ubrzanja postupka. Znači jednostavno se izbjegava klasični postupak putem prekršajnih vijeća.
Glasovac, Sabina (SDP)
Hvala. Slijedeća replika zastupnik Lalovac, izvolite.
Lalovac, Boris (SDP)
Hvala lijepa gospođo potpredsjednice.
Ma samo kratko tehnički me zanima čl. 17 sad mijenjamo prekršajne odredbe, prije su bile u kunama, sad ih mijenjamo u eurima tek nakon dvije godine. Zanima me kako ste sad ove dvije godine naplaćivali kazne. Ako su bile u zakonu da su bile, da su bile kune, zanima me tehnički jeste li uopće naplaćivali ili kako smo uopće ako tek sad mijenjamo u eure. Hvala lijepa.
Glasovac, Sabina (SDP)
Izvolite odgovor.
Rogić Lugarić, Tereza
Pa jesmo i to primjenom službenog tečaja konverzije, ali budući da je u najavi bila izmjena zakona onda smo sad u zakonu ujedno iskoristili cjelokupni model. Hvala.
Glasovac, Sabina (SDP)
Zastupnik Šuta će slijedeći replicirati. Izvolite.
Šuta, Tomislav (HDZ)
Zahvaljujem. Moje pitanje se odnosi na proširenje postupanja što se tiče Financijske agencije i ostalih pravnih osoba što se tiče same naplate potraživanja i u svrhu toga moje pitanje za vas je da li ste ekipirani da u budućnosti se radnje koje i djelokrug koje, koji ste zadali će se i ostvariti.
Glasovac, Sabina (SDP)
Izvolite odgovor.
Rogić Lugarić, Tereza
Da za sada apsolutno jesmo. Dakle Financijski inspektorat je dobro ekipiran i vrlo dobro radi svoj posao. Mislim da to pokazuju i izvješća Financijskog inspektorata ali naravno mi uvijek razmatramo i mogućnosti i dodatnog zapošljavanja ako se za time pokaže potreba u odnosu na nove ovlasti inspektorata. Tako da da, pratimo situaciju i ako bude bilo potrebe proširit ćemo i broj kadrova. Hvala.
Glasovac, Sabina (SDP)
Hvala. Slijedeća replika zastupnica Baradić, izvolite.
Baradić, Nikolina (HDZ)
Zahvaljujem poštovana potpredsjednice.
Poštovana državna tajnice, ono što mene zanima je dio koji ste spomenuli i uvodno vezano za MONEYVAL iz 5. kruga evaluacije hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma od Odbora vijeća Europe s obzirom da to praktički svakih nekoliko mjeseci imamo u Hrvatskom saboru i da dobivamo ta izvješća. Tako i mi ovdje usvajamo naravno i određene promjene. Znamo da je Ured za sprječavanje pranja novca neovisan iako u svom radu, iako je naravno dio Ministarstva financija. Ovdje se mijenja i dio vezan za međunarodnu komunikaciju, zato me zanima da li smo do sada imali taj dio ili ga sad skroz uvodimo. Znamo iz javnosti da je on dosta toga u Hrvatskoj i otkrio i spriječio, da li sada možemo očekivati još više.
Glasovac, Sabina (SDP)
Izvolite odgovor.
Rogić Lugarić, Tereza
Imali smo to i do sada, međutim sad se radi jednostavno o tome da se postojeće odredbe preciziraju u smislu strukture podataka i bolje razmjene informacija s drugim međunarodnim tijelima. Dakle to je i do sada postojalo, ali jednostavno se nomotehnički i zakonski to područje bolje i preciznije uređuje.
Glasovac, Sabina (SDP)
Hvala. I posljednja replika, zastupnik Piližota. Izvolite.
Piližota, Boris (SDP)
Hvala potpredsjednice. Poštovana državna tajnice. Donošenjem i primjenom ovog Zakona idu dvije iznimno važne novine za građane, a to su dodjele novih ovlasti Financijskom inspektoratu u smislu nadzora nad provedbom novčanih i nebankarskih, odnosno svih ostalih vrsta ovrha.
Svi smo svjesni koliko u Hrvatskoj građani imaju problema sa ovrhama i znam da je u zakonu navedeno da nisu potrebna nikakva financijska sredstva za provedbu. Moje pitanje ide u smjeru da li će se osigurati sredstva i na koji način, za koju vrstu kampanje, s obzirom da je ovo zakon od iznimne važnosti za sve građane, da oni znaju koje će bit novine, odnosno da će se moći u ovim slučajevima direktno sa svim primjedbama obratiti Financijskom inspektoratu u smislu, ako bilo šta nije provedeno sukladno zakonskim propisima jer postavlja se pitanje što će nam zakoni ako šira zainteresirana javnost njima nije upoznata?
Evo, hvala.
Glasovac, Sabina (SDP)
Hvala.
Izvolite.
Rogić Lugarić, Tereza
Zahvaljujem. Ovo je već drugo čitanje, tako da s ovom novinom su građani već upoznati i evo, veliki nam se broj građana već u međuvremenu i obratio i već je ova informacija postala dostupna javnosti u okviru financijske pismenosti koju Ministarstvo financija redovito provodi, dakle mi naglašavamo i ovu informaciju, na našim mrežnim stranicama će postojati i posebni ciljani obrazac putem kojeg će onda se građani izravno moći obratiti Financijskom inspektoratu, a nastojat ćemo nakon izglasavanja zakona i organizirati još i dodatnu edukaciju za građane, ali to već, napominjem, činimo kroz projekt financijske pismenosti kojega je nositelj Ministarstvo financija.
Hvala.
Glasovac, Sabina (SDP)
Hvala. Nema više replika.
Žele li izvjestitelji odbora uzeti riječ? Koliko vidim, ne, stoga otvaram raspravu i prelazimo na rasprave na klubove. Prvi je Klub zastupnika Mosta, u ime Kluba zastupnika Mosta uzet će riječ Ivica Ledenko, uvaženi zastupnik. Izvolite.
Ledenko, Ivica (MOST)
Poštovana predsjedavateljice, evo pozdravljam i predstavnike izvršne vlasti, malo ću proširiti ovu temu. Ona je dosta važna. Mi danas živimo u jedno vrijeme kada sigurnost je ono što, što najviše trebamo cijeniti i ona je jedna od najvećih vrijednosti i baština koju baštinimo od Domovinskog rata. Naravno, osim ovih sloboda koje su općepoznate i općeprihvaćene, tu su i financijske slobode. Sigurno da ovrhe su ona situacija koja prilično ograničava one druge slobode, financijske slobode naših građana koji dođu u takvu situaciju.
Financijski inspektorat je jedna važna i bitna, rekao bih, poluga u svemu tome i ona sad dobiva i novi značaj u zaštiti financijskog sustava RH, od zloupotreba financijskog kriminala, uključujući i pranje novca i financiranje terorizma i ono što se sada čini da je negdje daleko od Hrvatske već sutra može, Hrvatska može postati jedan kanal upravo za pranje novca i financiranje terorizma. Ja sam u uvodu u ovoj stanci zapravo kazao da mi očito imamo određeni problem jer ne bi nas radna skupina za financijsku akciju stavila na sivu listu, koja nije nešto nužno loše, postoji crna lista, međutim, ona kazuje da smo po pitanju sigurnosti ovakve vrste odnosno jednog sistema u kojem se moramo boriti protiv pranja novca i financiranja turizma ipak dovedeni pod određenu sumnju, stavljeni na sivu listu i nije nam društvo tu najbolje, Haiti, Jemen, Nigerija, ne znam da li je Bugarska skinuta ili smo ostali jedina članica EU na takvoj listi.
To nije bezazleno jer po onome što se dalo iščitati u medijima, vidimo da su neke hrvatske start-up tvrtke imale problema u, zbog te sive liste sa poslovanjem na inozemnim financijskim tržištima, međutim, to neće bit samo ograničeno i na start-up tvrtke, već i na druge, već i druge naše institucije koje će se naći u problemima diljem svijeta gdje će financijski, financijske institucije odbiti suradnju, onda se oni pronalaze način da ta, da mijenjaju nekakve bankovne račune i da pronalaze neke, neke druge načine.
Mislim da Hrvatska pripada jednoj, bi trebala pripadati jednoj uljuđenoj europskoj domeni i da ne bi smjela biti sa ovakvim Haitijima i drugim zemljama gdje znamo šta se tamo dešava, da nas se svrstava u red toga.
Tako da, zasigurno financiranje terorizma i pranje novca su pod veliki povećalom i da institucije europske i svjetske posebno gledaju na taj način i sigurno su u Hrvatskoj uočile određene probleme. Mislim da nam je otprilike 40 preporuka došlo da ih uskladimo, mi smo dosad uskladili 5, 6 tih preporuka, tako da, onako, idemo prilično, ja bih rekao sporo, ja se nadam da ćemo mi osnažiti naše institucije i da će, evo i ovaj, i inspektorat, Financijski inspektorat tome pridonijeti.
Kažem, financiranje terorizma i pranje novca su vrlo usko povezani i bez obzira što se razlikuju u konceptualnom smislu. Terorističkim organizacijama je veoma bitno prikrivanje načina korištenja sredstava koji se koriste u protuzakonite svrhe, izvor tih sredstava kakve bi takve radnje ostale neotkrivene. Dakle, vrlo jedna kažem, pod povećalom svjetske javnosti i jer se danas za vrlo malo novca može učiniti puno veliki problem i nanijeti i velike ovaj probleme.
Gdje se nalazi Financijski inspektorat? On se nalazi na jednom raskrižju između obveznika Zakona o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma gdje mora interaktivno sa njima djelovati u smislu edukacije, upitnika, neizravnih, izravnih nadzora, a sa druge strane putem kaznenih prijava, zahtjeva za financijskim istragama surađivati sa DORH-om i USKOK-om. Također razmjenjivati informacije sa MUP-om, HNB-om, HANFA-om, Poreznom upravom i Carinskom upravom, također obavještavati o sumnjivim transakcijama i Ured za sprečavanje pranja novca.
Dakle, vrlo jedna važna uloga je Financijskog inspektorata RH i evo mi u Mostu pozdravljamo daljnje osnaživanje i uključivanje, velim u ovoj jednoj borbi protiv pranja novca i financiranje turizma.
Ja sa svoje strane dajem evo na neki način podršku da što prije i Ministarstvo financija i ova Državni inspektorat učine, učinu ono što je u njihovoj moći da se skinemo sa ove sive liste, da Hrvatska zasigurno ne zaslužuje mjesto uz bok sa kako sam rekao sa Haitijem, Jemenom i ostalim tvrtkama u kojima bjesne i građanski ratovi i svašta nešto, to Hrvatska sigurno nije. I nije ugodno našim poduzetnicima, evo start up tvrtkama koje su se našle u problemu što je Hrvatska na sivoj listi kada moraju raditi određene promjene i svojih bankovnih računa i ostaloga da bi uopće mogli poslovati na inozemnom tržištu.
U tom duhu i u tom smislu završio bi ovu raspravu. Mi u klubu Mosta ćemo dati podršku izmjenama ovog zakona u konačnom čitanju i evo što drugo dati vam punu potporu. Pratit ćemo to, pratit ćemo i kako se i međunarodne institucije odnose u ocjenama prema RH i evo očekujem uskoro i skidanje sa ove sive liste.
Hvala lijepo.
Glasovac, Sabina (SDP)
Hvala vama.
Sada će zastupnik Tomislav Šuta uzeti riječ u ime Kluba zastupnika HDZ-a. Izvolite.
Šuta, Tomislav (HDZ)
Zahvaljujem.
Pozdravljam predstavnike Ministarstva financija kao i naše kolegice i kolege.
Cilj ovih izmjena Zakona o financijskom inspektoratu je sigurno povećati učinkovitost nadzora u financijskom sektoru, unaprijediti pravnu sigurnost i uskladiti propise s europskim i međunarodnim standardima. Jako je važna uloga financijskog inspektorata općenito za stabilnost financijskog sustava, a isto tako za zaštitu građana.
Ključni razlozi za izmjene su sigurno financijski sektor se ubrzano mijenja uključujući i rast novih tehnologija što zahtijeva sigurno ažurirane zakonske okvire. Jače mjere su nužne u skladu s preporukama EU i međunarodnih institucija u području sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma, sukladno dijelu preporuka iz petog kruga evaluacije hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma Odbora Vijeće Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranja terorizma. Uz ovo sve važno je povećati odgovornost financijskih institucija prema zakonima, posebno u kontekstu zaštite potrošača i sprječavanja prijevara.
Glavne promjene i njihov utjecaj što se tiče samog zakona je dakle proširenje same nadležnosti. Inspektorat će nadzirati postupanje financijske agencije kod provedbe postupka ovrhe na novčanim sredstvima te poslovanja poslovnih subjekata u uvjetima blokade računa, što je važno za osiguranje jednakih uvjeta za sve subjekte.
Financijski inspektorat predviđen je kao nadležno nadzorno tijelo za kupce pružatelje usluga servisiranje i izvoditelje usluge servisiranja tzv. drugih potraživanja i ono što sam maloprije postavio kao jedno od ključnih pitanja je sigurno da kroz samu primjenu zakona se dogodi i ekipiranost samoga kadra u financijskom inspektoratu.
Vidimo da imamo veće ovlasti inspektora, ovim se konačnim prijedlogom zakona dosadašnje odredbe o odlučivanju o prekršajima od strane Vijeća za prekršajni postupak radi zaštite načela efikasnosti i brzine provođenja prekršajnog postupka dopunjuju na način da u žurnom postupku prekršajni postupak može provesti i odluke o prekršaju donijeti voditelj postupka pojedinac.
Revidirane kaznene su mjere, izmjene uključuju strože kazne i kažnjavanje fizičkih osoba. Imamo i novinu zabranu obavljanja djelatnosti u trajanju od 12 mjeseci što će sigurno osigurati … efekt i pojačati pravnu sigurnost.
Zaključno, u ime HDZ-a pozivamo sve zastupnike i zastupnice da podrže konačni prijedlog izmjena zakona, a ovim zakonom Hrvatska se pridružuje najsuvremenijim praksama u financijskom nadzoru što će pridonijeti sigurno stabilnosti u financijskom sektoru, a financijska sigurnost je temelj stabilnog društva.
Zahvaljujem.
Glasovac, Sabina (SDP)
Hvala.
Sada ću zamoliti zastupnika Borisa Lalovca da u ime kluba SDP-a dođe za govornicu i uzme riječ. Izvolite.
Lalovac, Boris (SDP)
Zahvaljujem potpredsjednice ovog visokog doma. Poštovana državna tajnice sa suradnikom odnosno glavnim financijskom inspektorom jel tako kad usvojimo ovaj zakon jel. To je isto jedna novina u ovome zakonu. Ja sam rekao osobno da nemam ništa protiv i promjene naziva jel imamo i glavnog državnog odvjetnika, glavnog državnog inspektora, glavnu državnu rizničarku pa tako da sada imamo i glavnog financijskog inspektora pa da su barem te nekakve usklađene normativne te neke funkcije koje obavljaju tako da ja apsolutno nemam ništa protiv i davanja takvih ovlasti.
Osim naravno tog dijela, Financijski inspektorat je upravna organizacija u sastavu Ministarstva financija koja nadzire primjenu propisa u području sprečavanja pranja novca i financiranja terorizma u području deviznog i prekograničnog poslovanja i pružanja usluga platnog prometa i prijenosa novca. I sada po novom ovom zakonu to ono što proširujemo ovaj zakon je u području provedbe ovrhe na novčanim sredstvima te u području djelatnosti kupoprodaje i servisiranje potraživanja.
To je onaj dio što će sada pod svoje da ne kažem skute i glavni financijski ovaj inspektor dobiti na nove, nove, novi posao jel. U području provedbe ovrhe na novčanim sredstvima financijski inspektorat nadzire poslovanje FINA-e jel i drugih pravnih i fizičkih osoba sukladno odredbama zakona kojim se uređuje ovrha na novčanim sredstvima, te propisima donesenima na temelju toga zakona. Mislim da je ovo jako bitno da imamo sada jednu upravnu organizaciju unutar, unutar ministarstva koja će rješavati sve ove prigovore zapravo građana koje imaju prema FINA-i jel jako velik broj građana, imamo i primjedbi ono kada se žali za njihove ovrhe da nisu ovaj, da su im ne znam duple kamate, dodatni troškovi itd., da, da zapravo ta ovrha nema, nema zakonsku utemeljenje da će takve nadzore, nadzore jel sada obavljati financijski inspektorat nad FINA-om jel kod, koja u tom dijelu i provodi ovrhe.
Također u području djelatnosti kupoprodaje i servisiranja i potraživanja financijski inspektorat obavlja nadzor nad kupnjom drugog potraživanja. Ovdje je bitno reći da postoje dvije vrste ovih agencija za naplatu potraživanja, vi me ispravite ako nije, znači ovaj dio bankarski ostaje pod HNB-om jel tako, znači da ljudi ne bi taj dio, jel ovdje vidim da je kolega Kujundžić u tome dijelu, znači ako imate potraživanje od banaka jel koja su ta agencije, koje su te agencije otkupile jel, pa se žalite vezano za potraživanje prema kreditima koje ste imali, taj dio je pod HNB-om jel, taj dio je odvojen, a financijski inspektorat će se baviti drugim potraživanjima, znači svih drugih koji se nalaze na tržištu, ne znam da li su tu vjerojatno osiguravajuće kuće, ne znam i nekakvi drugi sporovi i nekakva druga određena potraživanja koja nisu isključivo vezana za ovaj dio koji, koji preuzima hrvatska, HNB, tako da tu ne bude ovaj ne, ne, ne, određenih također nejasnoća.
Također sukladno, sukladno dijelu preporuka iz 5. kruga evaluacija Hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranja terorizma odredbe važećeg zakona dopunjuju se i odredbama o međunarodnoj suradnji financijskog inspektorata sa inozemnim nadležnim tijelima u pogledu vrsne informacije koje se razmjenjuju. Također u svrhu ispunjavanju preporuka u poboljšanju politike izricaja sankcija izmjena propisuje se mogućnost izricanja administrativne mjere ograničenja ili zabrane obavljanja određene poslovne aktivnosti. To ovdje što smo čuli zapravo od 12 mjeseci, međutim ovdje se također i ubrzava određeni, određeni ovaj postupak, pogotovo vezano za ovaj prekršajni, prekršajni dio, dopunjuju se na način da se u žurnom postupku prekršajni postupak može provesti u skladu odluke o prekrš…, o prekršaju donijeti voditelj postupka pojedinac jel. Znači ovdje se upravo u taj dio proces ubrzava, tako da evo imamo, imamo jedan zakon kojega se ja sjećam da smo imali u prošloj saziv…, pa u prošloj, u prošlom sazivu sabora jel, imali smo ga u prošloj, onda je, onda su došli izbori, onda smo ga morali ponovit i onda je, došli smo ga u 7. mjesecu, pa je sad evo u 11. mjesecu ga donosimo, glasat ćemo ne znam u 12. mjesecu, pa evo s obzirom da svi podržavamo, evo i Klub SDP-a i cijelo vrijemo smo i jesmo ih podržavali kada u ime evo čisto vama da ubrzate, probajte ga kroz neki hitni postupak pogotovo gdje imate suglasje u saboru oko ovakvih zakona koji su tehničke prirode i svim kojim smatramo svi, evo danas smo čuli od kolega Mosta da će to podržati, mi smo iz SDP-a i prije podržavali ovaj zakon gdje jačamo financijski inspektorat da, da čim prije počnete raditi je li veliki broj ljudi, pogotovo oni koji su pod ovrhama i oni koji imaju tu, te sa tim agencijama problematiku da mogu već aktivno financijski inspektorat može aktivno raditi s njima, tako da nemojte bit u tom dijelu sramežljivi, donesite čim prije, progurajte zakon jel evo nažalost skoro 9 mjeseci …/Govornik se ne razumije./…zapravo za ovaj zakon, čak ako ne i više da smo ga ovaj da ga usvojimo, a smatramo da je bitan za građane, imate podršku, tako da evo nadam se da i ovakve stvari, kad imate i ubuduće neke zakone koji su ne samo nekakva usklađivanja i kad imamo nekakvo suglasje da bi upravo bila što prije ta nekakva primjena mislim da je dobro da se donesu bez obzira što neko misli za taj hitnu proceduru mislim da je dobro donositi po hitnoj proceduri da bi što prije počeli ovaj neke koje su dobre stvari imate jednoglasnu podršku da bi mogli što prije biti u primjeni, evo zahvaljujem.
Glasovac, Sabina (SDP)
Hvala zastupniče Lalovac i sada će završno u ime Kluba zastupnika HDZ-a govoriti zastupnica Sanda Livia Maduna, izvolite.
Maduna, Sanda Livia (HDZ)
Poštovana potpredsjednice HS, uvažene kolegice i kolege zastupnici, poštovana državna tajnice.
Završno ispred Kluba zastupnika HDZ-a za Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financijskom inspektoratu RH nakon kratke rasprave bitno je za kraj apostrofirati da se ovim prijedlogom zakona dopunjuju važeće odredbe postojećeg zakona u djelokrugu i nadležnosti financijskog inspektorata i to u području provedbe ovrhe na novčanim sredstvima, te u području djelatnosti kupoprodaje i servisiranja potraživanja.
Matični odbor donio je jedno…, odlučio je jednoglasno predložiti saboru donošenje ovog zakona, što govori o tome koliko je ovaj zakon nužan, a možemo se gotovo svi složiti da su izmjene vrlo konkretne, praktične i neophodne kao što je evo maloprije i kolega Lalovac istaknuo. Usklađuju se zapravo odredbe o ustrojstvu i rukovođenju financijskim inspektoratom u sastavu Ministarstva financija. Nadopune se također odnose i na odredbe o međunarodnoj suradnji financijskog inspektorata sa inozemnim nadležnim tijelima u pogledu vrste informacija koje se razmjenjuju, a u svrhu sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma sukladno preporukama Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financijskog terorizma prema kojima financijski inspektorat treba uspostaviti čvršći zakonodavni okvir za suradnju s inozemnim nadležnim tijelima kojim bi specificirao vrstu informacija koje se može razmjenjivati. Dakle propisana je i ovlast financijskog inspektorata da razmjenjuju informacije iz područja svojeg djelokruga i nadležnosti s nadležnim tijelima drugih država članica i nadležnim tijelima trećih država te tijelima EU. Treba istaknuti ali i pohvaliti spomenute izmjene koje se odnose i na ubrzanje prekršajnog postupka i izbjegavanje nastupanja zastare prekršajnog progona što nam je državna tajnica prethodno i pojasnila što to zapravo u praksi znači. Dok se prekršajne odredbe čl. 40. i 41. važećeg zakona dopunjuju odredbama o prekršajnoj odgovornosti i fizičkih osoba građana. Također odredbe važećeg zakona usklađuju se sa uvođenjem eura kao službene valute u RH. Zapravo razlike u konačnom prijedlogu zakona u odnosu na prijedlog zakona su ponajviše nomotehničke naravi. Stoga za kraj zaključujem kako će Klub zastupnika Hrvatske demokratske zajednice, podržati ovaj Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu RH. Hvala.
Glasovac, Sabina (SDP)
Hvala i vama.
Zaključujem raspravu i glasovat ćemo kada se steknu uvjeti.
Ovime smo došli do kraja današnjeg dnevnog reda. Nastavljamo sutra u 9,30 sati s Konačnim prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, drugo čitanje P.Z.E. br. 14.
Želim vam ugodan ostatak dana i vidimo se sutra.
SJEDNICA PREKINUTA U 16,49 SATI.
1
Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu Republike Hrvatske, drugo čitanje, P.Z. br. 38
15.11.2024.
Jandroković, Gordan (HDZ)
Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu RH, drugo čitanje, P.Z. broj 38. Predlagatelj je Vlada, rasprava zaključena, dajem na glasovanje Konačni prijedlog navedenog zakona, molim glasujmo.
Utvrđujem da je jednoglasno sa 128 glasova za donesen Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o financijskom inspektoratu RH.
PDF
Učitavanje