Povratak na vrh
Rasprave po točkama dnevnog reda
Saziv: XI, sjednica: 2
PDF
Svi govornici
30
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu Republike Hrvatske, prvo čitanje, P.Z. br. 38
10.07.2024.
Penava, Ivan (DP)
Poštovane kolegice i kolege, evo počinjemo sa radom sukladno zakazanom planu i rasporedu rasprava za danas.
Stoga, kako je i u materijalima navedeno, počinjemo sa:
- Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu Republike Hrvatske, prvo čitanje, P.Z. br. 38
Predlagatelj je Vlada RH na temelju čl. 85. Ustava RH i čl. 172. Poslovnika Hrvatskoga sabora. Prigodom rasprave o ovoj točki dnevnog reda primjenjuju se odredbe Poslovnika koje se odnose na prvo čitanje zakona.
Raspravu su proveli Odbor za zakonodavstvo i Odbor za financije i državni proračun. Želi li predstavnik predlagatelja dati dodatno obrazloženje? Evo, zamolit ću državnu tajnicu Terezu Rogić Lugarić da pristupi. Hvala lijepo.
Rogić Lugarić, Tereza
Zahvaljujem poštovani g. predsjedniče, uvažene zastupnice, uvaženi zastupnici.
Pred vama je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu RH. Izradi prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu pristupilo se iz nekoliko razloga, ponajprije iz razloga usklađenja s odredbama posebnih propisa, zatim radi usklađenja s preporukama Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranja terorizma te radi uvođenja eura kao službene valute u RH.
Izmjenama i dopunama predmetnog zakona ustrojava se Financijski inspektorat kao upravna organizacija u sastavu Ministarstva financija, radom koje rukovodi glavni financijski inspektor. Nadalje, Financijskom inspektoratu se dodjeljuju nove ovlasti i to u pogledu nadzora provedba ovrhe na novčanim sredstvima kod Financijske agencije i drugih pravnih i fizičkih osoba, kako je to propisano odredbama Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima te u dijelu nadzora nad djelatnošću kupoprodaji servisiranja potraživanja u pogledu tzv. drugih potraživanja kako je propisano odredbama Zakona o načinu, uvjetima i postupku servisiranja i kupoprodaje potraživanja.
U skladu s preporuka Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranja terorizma dodaju se nove odredbe kojima se detaljnije uređuje područje međunarodne suradnje Financijskog inspektorata. Također, u skladu s preporukama istog tijela detaljnije se uređuje i područje sankcija. Radi ubrzanja prekršajnog postupka, izbjegavanja na stupanje zastare prekršajnog progona, dodaje se mogućnost da u predmetima u kojima su ispunjeni uvjeti za vođenje žurnog postupka, prekršajni postupak može provesti, kao odluku o prekršaju i sve druge odluke, donijeti voditelj postupka pojedinac.
Također, prekršajne odredbe postojećeg zakona dopunjene su odnosno proširene i na počinitelje prekršaja fizičke osobe-građane, dok se raspon novčanih kazni preračunava iz kuna u eure u skladu s odredbama Zakona o uvođenju eura kao službene valute u RH. Zahvaljujem.
Penava, Ivan (DP)
Hvala državnoj tajnici Rogić Lugarić.
Za repliku se javio kolega Nikola Mažar. Izvolite.
Mažar, Nikola (HDZ)
Hvala lijepo predsjedavajući. Poštovana državna tajnice.
Evo i sami ste dakle naveli stvari koje danas u biti mijenjamo izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu, ono što mene zanima je dio koji ste spomenuli vezano za MONEYVAL iz 5. kruga evaluacije hrvatskog sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma od Odbora Vijeća Europe s obzirom da to praktički svakih nekoliko mjeseci imamo u HS-u i kako dobijamo ta izvješća, tako i mi ovdje usvajamo određene promjene. Znamo da je Ured za sprječavanje pranja novca samostalan i neovisan u svome radu iako je dio Ministarstvo financija, s obzirom da sad ovdje mijenjamo ovaj dio vezano za međunarodnu komunikaciju.
Dakle da li smo mi do sada imali taj dio ili ga sad praktički skroz uvodimo i što možemo reći, dakle do sada vezano za rad našega ureda po tome dijelu jer, vidjeli smo dakle i u javnosti, da je on dosta toga na nivou područja RH i sam otkrio i reagirao i u biti napravio da spriječimo neke stvari. Da li to sad možemo očekivati još više?
Penava, Ivan (DP)
Hvala. Odgovor na repliku.
Rogić Lugarić, Tereza
Zahvaljujem na pitanju. Poštovani i uvaženi zastupniče, dakle mi smo i do sada imali ove odredbe o međunarodnoj suradnji. Ono što se samo sada ovim prijedlogom zakona uvodi jest njihovo detaljnije i podrobnije propisivanje. Dakle znatno se će se detaljnije urediti ovo područje međunarodne suradnje i vjerujemo da će, dakle i do sad je Financijski inspektorat iznimno učinkovito i djelotvorno obavljao svoj posao, tako da vjerujemo da će sad u ovom dijelu, ovomu samo još dodatno pomoći, pogotovo u ovom spektru međunarodne suradnje.
Hvala.
Penava, Ivan (DP)
Hvala. Sljedeći za repliku se javio kolega Boris Piližota, izvolite.
Piližota, Boris (SDP)
Hvala predsjedavajući, poštovane državne tajnice.
Donošenjem ovoga zakona u primjenu idu dvije novine koje su iznimno značajne za građane RH, to su nove ovlasti Financijskog inspektorata koje se odnose na nadzor provedbe ovrha na novčanim sredstvima koje provodi FINA. I drugo, nadzor vezan za način, uvjete te postupke servisiranja i kupoprodaje potraživanja, prvenstveno se misli na druga potraživanja.
Kako ste naveli u obrazloženju, za provedbu ovog zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu RH pa je moje pitanje, da li planirate provesti snažnu kampanju s ciljem da građani dobiju informaciju da će se moći direktno po ovim pitanjima obraćati Financijskom inspektoratu vezano za sve potencijalne nepravilnosti koje se mogu desiti, a u smislu u skladu sa zakonskim propisima.
Evo, hvala.
Penava, Ivan (DP)
Hvala. Odgovor na repliku.
Rogić Lugarić, Tereza
.../Govornik nije uključen. Hvala dakle na sugestiji i na pitanju.
Da svakako ćemo organizirati širu edukaciju kako bismo upoznali građane sa ovim novim ovlastima i mogućnostima u vezi s djelovanjem financijskog inspektorata. Također na mrežnim stranicama ćemo uvesti elektronički podnesak na koji, putem kojeg će onda građani se moći izravno obraćati financijskom inspektoratu i na taj način ćemo evo i nastojati ubrzati ovaj postupak. Hvala lijepa.
Penava, Ivan (DP)
Hvala. Slijedeći na redu za repliku kolega Boris Lalovac, izvolite.
Lalovac, Boris (SDP)
Hvala lijepa gospodine predsjedavajući.
Pa evo zahvaljujem, zapravo ste već i sad mi ovdje odgovorili na ovaj dio jer ono što zanima brojne građane i što je jako važno da znamo ovim novim zakonom, znači kontrolu FINA-e, Financijske agencije kad provodi određenu ovrhu, da li provodi sukladno zakonu, radit će financijski inspektorat. Znači svi građani koji se često, kad nam i prilaze, kada govore kaže problema sa ovrhom da nije zakonita itd. prema FINA-i il da im je nešto krivo obračunato il nešto krivo napravljeno, sada će se znači putem ovoga podneska kad, kojega ćete vi zapravo na stranicama, znači direktno obraćati financijskom inspektoratu i taj će biti onda. Da li će tad biti komunikacija prema građanu isto, ovaj u tome dijelu tako da je to jako važno u ovome zakonu da znamo. Znači svi građani koji su do sada imali problema s ovrhama, a bunili su se na FINA-u jel, da nije radila sukladno zakonu, to sada može kontrolirati i Ministarstvo financija. Evo zahvaljujem.
Penava, Ivan (DP)
Zahvaljujem.
Odgovor na repliku. Ne, nema. Ok.
S ovim smo s replikama završili.
Pitam izvjestitelje odbora žele li uzeti riječ? Ispred odbora. Ništa.
Onda prelazimo na raspravu. Dakle otvaram raspravu. Prvi na redu je ispred Kluba zastupnika nezavisni i Fokus, kolega Dario Zurovec. Izvolite.
Zurovec, Dario (Fokus)
Poštovane zastupnice i zastupnici, ovaj prijedlog zakona se kao što smo i mogli čuti uglavnom bavi tehničkim detaljima poput prevođenja iznosa prekršajnih sankcija iz primjerice kuna u eure, pa onda isto kao što su i kolege prije mene rekle odredbe o Financijskom inspektoratu usklađuju se i sa Zakonom o sustavu državne uprave, pogotovo glede organizacijskog oblika inspektorata što je zapravo trebalo napraviti i prije, a isto vrijedi i za proširenje nadležnosti i Financijskog inspektorata o kojem se isto govorilo. No pored tehničkih detalja, ima jedna novost, a to je uvođenje privremene mjere ograničavanja ili zabrane obavljanja određene poslovne aktivnosti ili pružanja usluge. Ova mjera je u dosadašnjem aktualnom zakonu bila zamišljena kao mjera opreza koja se može izreći u prekršajnom postupku. Preciznije, ovlaštena osoba je prije pokretanja prekršajnog postupka mogla izreći mjeru zabrane obavljanja djelatnosti ali je morala u roku od 8 dana pokrenuti prekršajni postupak s prijedlogom da se mjera produži. U tom slučaju prvostupanjsko prekršajnog tijelo moralo je o toj mjeri opreza odlučiti u roku od 3 dana, a prema Prekršajnom zakonu postojanje razloga za nastavljanje s mjerom, moralo se propitivati najmanje svaka dva mjeseca. Nova odredba u čl. 23. dokida ovu mjeru kao mjeru opreza u prekršajnom postupku i čini je ustavnopravnom mjerom koja se može izreći u trajanju do godinu dana i koja se može osporavati u upravnom sporu. Novi koncept, ovaj novi koncept privremene mjere dosta je nepovoljniji za subjekte financijske inspekcije. Mehanizmi kontrole nad odlukom o određivanju te mjere su puno slabije i sporije te bi do drugo čitanja možda trebali promisliti o propisivanju nekih konkretnih kriterija i mjerila za određivanja takve mjere. U svakom slučaju nije u skladu s Ustavom da se takvi kriteriji propisuju pravilnikom kojeg donosi ministar financija nego trebaju biti propisani zakonom i to precizno. Tu su elementarni zahtjevi vladavine prava koje je u nizu svojih odluka razjasnio i već prije Ustavni sud. Trebali bi promisliti i kako će to naravno izgledati kao i svi zakoni i svi pravilnici u praksi. Znači ako imamo postupak financijske inspekcije ili nadzora i utvrđeno je da je neki subjekt počinio prekršaj za kojeg se može izreći ova nova administrativna mjera, imat ćemo situaciju da se paralelno mogu voditi dva posve različita postupka. Jedan je prekršajni, on se odvija pred Vijećem financijskog inspektorata i Visokim prekršajnim sudom u drugom stupnju i drugi postupak koji je po svojoj naravi upravni postupak u kojemu se donose rješenja koja se mogu preispitivati u upravnom sporu pred upravnim sudovima, a potom i pred Visokim upravnim sudom. Tu se možemo naći u situaciji da više različitih sudova odlučuje o istoj stvari u dva postupka koji se praktički u bitnome razlikuju jedan od drugoga. Tako da takva dioba privremenih mjera nije baš primjerena i smatram da po svojoj prirodi mjere opreza u prekršajnom postupku trebamo gledati kakve će biti te upravno pravne mjere i da se to u principu ispravi do drugog čitanja. Znači trebamo si izabrati da li ćemo ići u jednom rješenju ili u drugom rješenju te ćemo na drugom čitanju ukoliko se to ne primjeni sigurno dati amandman kojim bi se takve mjere i takvi kriteriji ipak bolje odredili. Hvala.
Penava, Ivan (DP)
Hvala kolegi Zurovcu.
Slijedeći na redu za raspravu je kolega Boris Piližota. Izvolite.
Piližota, Boris (SDP)
Poštovane kolegice i kolege, danas raspravljamo o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financijskom inspektoratu zbog nekoliko razloga. Prvo je usklađenje s odredbama propisa koji propisuju nadležnost financijskog inspektorata u provedbi nadzora, zatim propisa kojima se regulira sustav državne uprave zbog preporuka Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranja terorizma te zbog uvođenja eura kao službene valute u RH. Donošenjem ovog zakona u primjenu idu dvije novine koje su od iznimnog značaja ja bih rekao za građane RH, to su ujedno i nove ovlasti Financijskoga inspektorata koje se odnose na nadzor provedbe ovrha na novčanim sredstvima koje provodi Financijska agencija odnosno FINA i nadzor vezan za način, uvjete, te postupke servisiranja i kupoprodaje potraživanja, prvenstveno u području drugih potraživanja odnosno ne bankovnih potraživanja kao što su potraživanja osiguravajućih društava, komunalnih poduzeća ili telekomunikacijskih tvrtki.
U obrazloženju je navedeno da za provedbu ovog zakona nije potrebno osigurati sredstva u Državnom proračunu RH. Obzirom da, vjerujem da smo svi manje-više svjesni koliko građana RH ima u ovom trenutku problema sa bilo kojom vrstom ovrha, za nas je neophodno i nužno osmisliti, te provesti snažnu kampanju s ciljem da što više građana dobije pravovremenu informaciju da će se uskoro moći direktno obraćati Financijskom inspektoratu tijekom provedbe ovrha na novčanim sredstvima, ali isto tako i na ne bankovnim potraživanjima u vidu pritužbi zbog potencijalnih nepravilnosti koje nisu u skladu sa zakonskim propisima.
Isto sam rekao i neki dan kad smo raspravljali o Zakonu o tržištima kripto imovine jer što će nam zakoni ako zainteresirana javnost nije upoznata sa njima. Maloprije mi je i državna tajnica odgovorila da se planira uvesti na stranicama obrazac, ali moje pitanje je išlo više u smjeru da prvenstveno građani budu informirani da će to biti nadležnosti Financijskog inspektorata, a onda u drugom koraku oni moraju znati na koji način i podnijeti adekvatno pritužbe na ono što smatraju da je mimo zakonskih propisa.
Nadalje, preporuke sugeriraju da nadzorna tijela trebaju ažurirati i optimizirati sankcije kako bi bile efektnije, te imale što snažniji efekt odvraćanja od počinjenja bilo kakvih nepravilnosti u samome procesu provedbe. U tom kontekstu Financijski inspektorat će moći temeljem nadzora rješenjem ograničiti i zabraniti ili ograničiti i zabraniti obavljanje određene poslovne aktivnosti ili pružanja usluga na razdoblje od 12 mjeseci ukoliko utvrdi da su određene aktivnosti bile nedopuštene i na taj način će zaista moći djelovati ja bih rekao brzo odnosno promptno. No kako bi se sankcije mogle primjenjivati i u praksi ministar financija treba u roku od 12 mjeseci od donošenja ovoga zakona donijeti i pravilnik koji će precizirati proceduru i kriterije za izricanje nadzornih mjera od strane Financijskog inspektorata.
U skladu sa preporukama Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja i financiranja terorizma Financijski inspektorat treba uspostaviti znatno čvršći zakonodavni okvir za suradnju s inozemnim nadležnim tijelima, te specificirati vrste informacija koje će se moći razmjenjivati.
Trenutne odredbe važećeg zakona usklađuju se isto tako sa uvođenjem eura kao službene valute u RH, te se u prekršajnim odredbama propisani raspon novčane kazne u kunama preračunava u euro.
Ono što bi u ovom dijelu htio istaknuti jest da trebamo donijeti izmjene i dopune niza zakona u kojima se još uvijek spominju kune, te ozbiljno razmisliti o samim iznosima kazni jer su neke kazne i zakoni doneseni poprilično davno, pa su trenutni iznosi koji su propisani po meni nemaju dovoljno snažan efekt odvraćanja kakav bi trebali imati.
Trenutno kada gledamo Ministarstvo financija i općenito sistematizaciju ili ustrojstvo imamo glavnog državnog rizničara, glavnog državnoga revizora, glavnog državnog inspektora, a evo donošenjem ovog zakona dobit ćemo i glavnog financijskoga inspektora.
Pratit ćemo provedbu, te se nadamo da će se ovim zakonom postići znatno bolja usklađenost s međunarodnim standardima i preporukama, te podići razina efikasnosti i djelotvornosti nadzornih mehanizama Financijskog inspektorata sa ciljem podizanja razine transparentnosti financijskog sustava RH.
I na kraju htio bi još istaknuti da godinama upozoravamo i skačemo na neki način vladajućima odnosno HDZ-u po glavi po pitanju uvođenja reda na tržištu otkupa i naplate dugova.
I postavit ću pitanje, u kojem smjeru vodi praksa HNB-a da odobrava licence za rad Agencijama za naplatu potraživanja odnosno kolokvijalno rečeno utjerivačima dugova koja su žestoko kažnjena zbog teških i nedopustivih propusta u poslovanju, naravno uvijek na štetu građana?
Klub zastupnika SDP-a podržat će ovaj prijedlog zakona jer je ovo ipak jedan korak naprijed, ali korak koji nije dovoljan za budućnost, hvala vam.
Penava, Ivan (DP)
Hvala kolegi Piližoti.
Slijedeći na redu za raspravu je kolega Zvonimir Troskot, izvolite.
Troskot, Zvonimir (MOST)
Poštovani potpredsjedniče HS, poštovane kolegice i kolege, poštovana javnosti.
Danas u raspravi se neću toliko fokusirat na tehničke detalje samog zakona. Prije svega bih htio pohvalit Financijski inspektorat u ime Kluba Mosta, evo prije mjesec dana su upozorili na tzv. fišing odnosno na tzv. upozorenja za, za pranje novaca koji su išli preko poruka gdje se onda od naših ljudi traže podaci o karticama, pinovima, kodovima itd. i mislim da je tu Financijski inspektorat odreagirao na vrijeme, evo zanimalo bi me možda kolko su uspjeli tih poruka spriječiti, kolko su uspjeli zaštit financijski sustav, a mislim, mislim da na samu pravovremenu ovaj reakciju mislim da su napravili odličan posao i to zapravo i jest u suštini u opsegu njihovog djelovanja. Dakle jučer je to bila već rasprava na Odboru za financije i Financijski inspektorat kao takav se ne može odvojeno gledat od cijelog sustava koji je postavljen u Hrvatskoj za sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma i bit će to i rasprava ovih dana, pa je povezano pa ću samo nastavit to danas, a to je da smo u prošlom mandatu imali slučaj kada je, kada su zapravo vanjske službe uhvatile pranje novca u Hrvatskoj talijanske tipologije, pa je onda ECB upozorio HNB koji je izvršio nadzor nad HNB-om i uočio je da su bile brojne transakcije koje su se brojale u milijardama gdje se preko hrvatskog sustava prao novac. Dakle, HNB je izvršio nadzor, dakle mi smatramo da je kazna bila premala jer na kraju dana nikad nismo zbog nagodbe koja se dogodila, a povezana je s financijskim inspektoratom jer on na kraju dana to naplati, nikad nismo zapravo saznali tko su bili subjekti koji su prali taj novac i u čije su ime to radili. A smatramo da onaj mali iznos koji je bio plaćen da je bio nedostatan da se pošalje snažnija poruka da se kroz ozbiljnu zemlju EU kojoj težimo da se taj novac ne može prat.
U tom smislu financijski inspektorat nema nekakvu ingerenciju osim šta je glavni korisnik odnosno glavni zadnji subjekt u sustavu gdje je zapravo naplatio te novce. Tu će više bit rasprava oko HNB-a, ali evo htio bih taj slučaj da se ponovno sad stavi pred svjetlo javnosti s obzirom da ćemo ovih dana raspravljat o HNB-u, pri tom ne kritizirajući radi kritiziranja nego da se ne ponove situacije da se hrvatski financijski, bankarski sustav, tržište kapitala šta god koristi za velike igrače za pranje novaca.
Evo hvala lijepa.
Penava, Ivan (DP)
Hvala kolegi Troskotu.
Sljedeći na redu za raspravu je kolega Tomislav Šuta.
Izvolite.
Šuta, Tomislav (HDZ)
Zahvaljujem potpredsjedniče.
Pozdravljam predstavnike Ministarstva financija.
Što se tiče izmjene Zakona o financijskom inspektoratu provode se kako bi se poboljšala učinkovitost, transparentnost i odgovornost inspektorata u nadzoru financijskog sustava. Nekoliko je razloga za takve izmjene, to podrazumijeva unapređenje nadzora, povećanje sposobnosti inspektorata da otkriva i sprječava financijske prijevare pranja novca te druge nezakonite aktivnosti.
Činjenica je da je prije mnogo godina na razini RH nije bila tolka posvećenost od strane određenih kontrola po pitanju deviznog poslovanja i u tom dijelu unazad nekoliko godina vidi se ogroman, ogroman napredak i u izvršenju svih inspekcijskih poslova koje su vidljive na terenu.
Zatim izmjenom ovog zakona prijedloga dolazimo do usklađivanja i sa međunarodnim standardima, osiguravanje da zakonodavstvo bude u skladu s međunarodnim standardima i preporukama svima onima koje nam se daju, jačanje pravnih okvira, pružanje jasnijih smjernica i pravila za rad inspektorata uključujući i njihove ovlasti, procedure i obveze. Zatim ono što je bitno, poboljšanje transparentnosti i odgovornosti, osiguravanje da postupci inspektorata još budu transparentniji i da se inspektori drže svih visokih standarda profesionalne odgovornosti, unapređenje unutarnje organizacije nadležnosti kao i operativne učinkovitosti inspektorata.
Prijedlogom zakona važeće odredbe postojećeg Zakona o djelokrugu i nadležnosti financijskog inspektorata dopunjuju se nadležnostima u području provedbe ovrhe na novčanim sredstvima i u području djelatnosti kupoprodaje i servisiranja potraživanja. Također usklađuju se odredbe o ustrojstvu i rukovođenju financijskim inspektoratom u sustavu Ministarstva financija s propisima koji se uređuju za navedeno područje.
Nadalje, tu je i sukladno dijelu preporuke iz petog kruga evaluacije hrvatskog sustava sprečavanja pranja novca i financiranja terorizma Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranja terorizma, odredbe važećeg zakona se dopunjuju i odredbama o međunarodnoj suradnji što ste kazali maloprije da su to sve stvari koje se dodatno poboljšavaju administrativno, ali da je do sada također ta suradnja administrativna na međunarodnoj razini postojala.
Ovlasti financijskog inspektorata za privremenim ograničenjem i/ili zabranom obavljanja djelatnosti više neće proizlaziti iz Prekršajnog zakona već će ovlasti biti propisane prijedlogom ovog zakona. I dobra je stvar da se omogućilo financijskom inspektoratu mogućnost zabrane obavljanja djelatnosti ukoliko se utvrde sve činjenice u samom postupku do godine dana.
Odredbe o odlučivanju o prekršajima od strane Vijeća za prekršajni postupak dopunjuju se na čin da u žurnom postupku prekršajni postupak može se provesti i odluku o prekršaju sam voditelj postupka pojedinac, dok se prekršajne odredbe važećeg zakona dopunjuju odredbama o prekršajnoj odgovornosti i fizičkih osoba građana.
Također nadležna služba za prekršajni postupak financijskog inspektorata nije u obvezi prihvatiti prijedlog ovlaštenog tužitelja za provođenje žurnog postupka, tako da se tu također što je dobro, ostavlja mogućnost da se preispitaju određene okolnosti i sama procedura prilikom izricanja od ovlaštenog tužitelja da li se ne bi slučajno i u određenim situacijama zloupotrijebile ovlasti.
S obzirom na sve navedeno evo u ime Kluba zastupnika HDZ-a pozivam sve poštovane zastupnike i zastupnice da podrže prijedlog ovoga zakona jer kako samo već i iznio, ovo također donosi unapređenju samog sustava u financijskom inspektoratu.
zahvaljujem.
Penava, Ivan (DP)
Hvala.
Sljedeći na redu za pojedinačnu raspravu se javio kolega Dario Zurovec.
Izvolite.
Zurovec, Dario (Fokus)
Evo uvažene kolege.
Drago mi je što smo u principu tu čuli dobre argumente, pogotovo vezano za financijski inspektorat.
Ono što bih napomenuo da čak i taj inspektorat općenito kada gledamo i po RH nekako kroz godine je imamo sve manje i manje ovlasti, a i ponekad je sve manje i manje mogućnosti da intervenira ili da se naprave određene zabrane rada pogotovo prema neurednim subjektima.
Nadam se evo da će kroz sve ove zakonske izmjene, ali ne samo i kroz zakonske izmjene nego i kroz naravno prvo i drugo čitanje da ćemo si malo i osvijestiti svijest oko toga da i ti ljudi koji rade praktički inspekcijski posao, da nije isto raditi ga danas, ali nije isto niti prije 20 godina i da ćemo im ipak malo te ovlasti malo više dati.
Zbog čega ovo govorim? Praktički Hrvatska bez obzira što je relativno mlada demokracija i dalje ima relativno slabe institucije. Mi na tim institucijama trebamo raditi bez obzira da li mi tu pričamo o Upravnom sudu, pričamo li mi o Ustavnom sudu, bez obzira da li mi pričamo o Financijskom inspektoratu ili općenito državnom smatram da se oni trebaju …/Govornik se ne razumije./… a isto tako svi ti kriteriji kod nas dosta po zakonima kada se iščitavaju imate puno odredaba koje se daju iščitati na koje kakve načine i onda na kraju kad nismo sigurni kakav je zakon, ajde to ćemo propisati sa nekakvom uredbom, s nekim pravilnikom, onda se taj pravilnik ne donese po 2-3 godine i onda svako tumači kako mu paše.
Zato smatram da bilo koji kriterij uvijek, ali zaista uvijek trebaju biti jasni, trebaju biti nedvosmisleni tako da praktički i inspekcije, ali i oni koji su podložni toj inspekciji znaju koja su im prava i koji su mehanizmi koje mogu koristiti. Tako da u tom smjeru gledamo i prema drugom čitanju ovog zakona i definitivno ćemo staviti amandman i sugerirati naravno vladajućoj poziciji da se neke stvari promijene prvenstveno radi naših i poslovnih i financijskih subjekata kako bi mogli naravno ljudi bolje funkcionirati. Na koncu konca cilj nam je da imamo uređuju državu i vjerujem svima nama.
Hvala.
Penava, Ivan (DP)
Zahvaljujem kolegi Zurovcu.
Slijedeća na redu završno ispred Kluba zastupnika HDZ-a kolegica Sanda Livia Maduna.
Izvolite.
Maduna, Sanda Livia (HDZ)
Zahvaljujem poštovani potpredsjedniče Hrvatskog sabora.
Uvažene zastupnice i zastupnici, poštovani držav… poštovana državna tajnice završno ispred Kluba zastupnika HDZ-a za Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu RH, evo nakon održane kratke rasprave bitno je istaknuti da se, zaključno da se ovim prijedlogom zakona dopunjuju važeće odredbe postojećeg Zakona o djelokrugu i nadležnosti Financijskog inspektora i to u području provedbe ovrhe na novčanim sredstvima te u području djelatnosti kupoprodaje i servisiranja potraživanja.
Dakle, usklađuju se odredbe o ustrojstvu i rukovođenju Financijskim inspektoratom u sastavu Ministarstva financija pa je i iz tog razloga važan ovaj prijedlog zakona.
Nadopune se dakle odnose i na odredbe o međunarodnoj suradnji Financijskog inspektorata sa inozemnim nadležnim tijelima u pogledu vrste informacija koje se razmjenjuju, a u svrhu sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma sukladno preporukama Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranja terorizma prema kojima Financijski inspektorat treba uspostaviti čvršći zakonodavni okvir za suradnju sa inozemnim nadležnim tijelima kojima bi specificirao vrstu informacija koje se može razmjenjivati.
Treba također istaknuti, ali i pohvaliti spomenute izmjene odredbe koje se odnose na ubrzanje prekršajnog postupka i izbjegavanje nastupanja zastare prekršajnog progona na način da će u Financijskom inspektoratu prekršajni postupak umjesto Vijeća za prekršajni postupak Financijskog inspektorata moći provesti voditelj postupka pojedinac kao, ako naravno ovlašteni tužitelj predloži provođenje žurnog postupka.
Nadalje, kao što smo već i spomenuli izmjene se usklađuju i sa uvođenjem eura kao službene valute u RH kako u iskazanim valutama tako i u iznosima novčane kazne koje su iskazane u kunama odnosno preračunate u euro.
Na matičnom odboru provedena je rasprava kao i ovdje u sabornici te su izmjene vrlo konkretne, praktične, a i nužne te ćemo kao Klub zastupnika HDZ-a podržati ovaj prijedlog zakona.
Hvala.
Penava, Ivan (DP)
Hvala.
S ovim smo završili s prijavama te zaključujem raspravu na točku Prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu RH, a glasovat ćemo kad se za to steknu uvjeti.
30
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu Republike Hrvatske, prvo čitanje, P.Z. br. 38
12.07.2024.
Jandroković, Gordan (HDZ)
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financijskom inspektoratu Republike Hrvatske, prvo čitanje, P.Z. br. 38. Predlagatelj je Vlada a rasprava je zaključena.
Sukladno prijedlogu saborskih radnih tijela dajem na glasovanje sljedeći zaključak:
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financijskom inspektoratu Republike Hrvatske.
1. Sve primjedbe i prijedlozi dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta konačnog prijedloga zakona.
Molim glasujmo.
141 zastupnik i zastupnica su glasovali, 137 za, 4 suzdržana donesen je zaključak kako su ga predložila saborska radna tijela.
PDF
Učitavanje