Fonogram zastupničkog pitanja

Čičak, Mato, saziv: IX, sjednica: 3

PDF
Povratak

-

  • Aktualno prijepodne
17.01.2017.

Petrov, Božo (MOST)

Zahvaljujem.
Zastupnik Mato Čičak.

Čičak, Mato (HDZ)

Poštovani predsjedniče Hrvatskog sabora, poštovani predsjedniče Vlade RH, poštovane ministrice i ministri, uvažene kolegice i kolege.
Svakodnevno svjedočimo neobjašnjivim pojavnostima vezanim za trgovačka društva u vlasništvu RH. I vi ste ministre Mariću dok ste obnašali dužnost zastupnika u Hrvatskom saboru često upozoravali na izvješća Državne revizije vezano za poslovanje istih. Spomenut ću primjerice nalaz Državne revizije za Narodne novine d.o.o. kojima je dano nepovoljno mišljenje. Neobični ugovori o radu sa još neobičnijim aneksima ugovora, izdašni bonusi, životna osiguranja, velikodušne otpremnine samo su neke od benificija koje baštine brojni članovi uprava javnih poduzeća, dok rezultati poslovanja nisu nešto čime se oni mogu pohvaliti.
Vidimo da prve promjene koje je predložila Vlada gospodina Plenkovića izazvale određenu pozornost javnosti, pa me zanima poštovani ministre Mariću što mislite poduzeti kako bi trgovačka društva u vlasništvu RH bila učinkovitija, te kako se ne bi događale ovakve incidentne situacije u pojedinim javnim tvrtkama za koje se na kraju ispostavi da u Vladi nitko nije znao? Kako je moguće da se ugovaraju višemilijunski iznosi, a da vlasnik o tome ništa ne zna?
Također u medijima su se pojavile spekulacije kako se protiv predloženog predsjednika Uprave Hrvatske lutrije vodi kazneni postupak. Ministre jeli to točno?

Petrov, Božo (MOST)

Zahvaljujem zastupniku Čičku.
Zastupnik Gordan Maras, Goran Marić. Ispričavam se ministre.

Marić, Goran (HDZ)

Hvala lijepa predsjedniče.
Cijenjeni zastupniče Čičak, stanje u trgovačkim društvima u vlasništvu RH ne može se označiti crnobijelom optikom. Ima i dobrih primjera, ali ima i neprihvatljivih, nažalost i vandalskih i projektirano štetnih na to upućuju mnogi nalazi Državne revizije.
Kriterij je jasno, poslovno i gospodarski utemeljen, razumne kriterije. Nismo imali jasnu postavljenu odgovornost ni uprava, ni nadzornih odbora. Sada se ti kriteriji utemeljuju kroz članove i biranje članova nadzornih odbora i uprava, država šalje jasnu poruku što želi od trgovačkih društava.
Do sada niti jedan član uprave i nadzornog odbora nije imenovan putem javnog natječaja iako je to bila zakonska obveza. Sada su kriteriji drukčiji.
Odgovornost uprave i nadzornog odbora će biti nedvosmislena i jasna. Evo danas upravo danas je otkazana sjednica nadzornog odbora u jednom trgovačkom društvu jer su uprava i nadzorni odbor pripremili odluku o dokapitalizaciji toga društva a da o tome nisu opće upoznali mjerodavna ministarstva, ni vlasnika, a kamoli tražili suglasnost. Mislimo da je takvo postupanje neprihvatljivo.
Što se tiče ugovora sa članovima uprava pitali ste, upravo u ovom trenutku ovih dana se radi analiza u Ministarstvu državne imovine svih ugovora koje imaju članovi uprava u trgovačkim društvima i ta prva analiza pokazuje toliku šarolikost, neujednačenost, toliko nekih neobjašnjivih sadržaja u tim ugovorima, razno raznih beneficija, osiguranja. Moram priznati da u nekim čak ugovorima ni upotreba algoritamskih tablica ne bi pomogla kako doći do visine plaća članova tih uprava.
O tim uvjetima i o tim ugovorima mjerodavna ministarstva i vlasnik gotovo da nikakva saznanja nisu imali. Čak je ponekad ni svi članovi nadzornog odbora nisu upoznati o sadržaju ugovora koji imaju članovi uprava sa nadzornim odborom nego to samo zna predsjednik nadzornog odbora.
Uvodi se sada postupak standardizacije u procesu rada i odlučivanja. Svaka tri mjeseca će morati sva trgovačka društva dostavljati izvješća o izvršenju plana poslovanja i izvješće o stanju i poslovanju društva, ne samo u nadzornim odborima nego i mjerodavnim ministarstvima. Dosada je zapravo vlasnik bio izmaknut o stanjima u društvima i samo se uključivao kad dođu poteškoće do takvih okolnosti da ne može se bez vlasnika dalje i kad treba pomoć.
Mislim da će ta standardizacija u tehničkom smislu pomoći da ta društva budu učinkovitija, tržišno konkurentnija i da ćemo uspjeti otkloniti mantru da država ne može biti dobar vlasnik jer država je itekako dobar vlasnik u uređenim zapadnim državama i takva kvalifikacija i predrasuda apriorizam niti u jednoj tržišno uređenoj europskoj zemlji ne egzistira. …/Upadica predsjednik: Vrijeme./… Tamo je privatno vlasništvo sveto, ali nije svetije od državnog. …/Upadica predsjednik: Hvala ministre./… I mi ćemo sve učiniti da privatno vlasništvo bude sveto i u Hrvatskoj ali ne svetije od državnog.
Hvala lijepa.

Petrov, Božo (MOST)

Hvala.
Zastupnik Čičak.

Čičak, Mato (HDZ)

Hvala gospodine ministre na vašem odgovoru.
Iz svega je vidljivo da se dosada nije vodilo dovoljno brige o poslovanju javnih poduzeća sa aspekta kvalitete i da su do izražaja više dolazila kvantitativna obilježja poput koliko stranačkih dužnosnika možemo smjestiti u ovo ili ono poduzeće? Imali smo tako primjerice bivšu upravo Hrvatske lutrije u kojoj su sjedili bivši članovi glavnog odbora SDP-a i bivši SDP-ov europarlamentarac.
Ne čude zbog toga brojni napadi u smjenu u tom javnom poduzeću. Kada sagledamo da postoje izrazito jaki interesi za zadržavanjem sinekura i da poduzećem upravlja ne tko posao zna, nego tko je više u stranačkoj hijerarhiji neke od stranaka bivše vladajuće koalicije. Nije tajna da je Hrvatska lutrija služila SDP-u a Narodne novine HNS-u kako bi smještale svoje zaslužne članove dok neki od njih čak nisu zadovoljili ni propisane uvjete.
Optimističan sam pak ministre Mariću kad čujem vaše najave o uvođenju standardizacije u način postupanja i upravljanja javnim poduzećima, dostava tromjesečnih izvješća, uvid u sve ono što se događa u trgovačkim društvima na način da se njima upravlja pažnjom dobrog vlasnika a ne zle maćehe.
To je ono što u Hrvatskoj sada treba i siguran sam da će se način upravljanja u javnim poduzećima u bitnome promijeniti.
PDF